Železničář / Zpravodajství / Pardubický železniční uzel projde rekonstrukcí
Pardubický železniční uzel projde rekonstrukcí
28.3.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Pardubice hlavní nádraží – jeden z nejvýznamnějších a současně nejzatíženějších železničních uzlů na prvním železničním tranzitním koridoru projde kompletní přestavbou. Se stavebními pracemi se začne už letos a pokračovat budou až do poloviny roku 2022.

Rekonstrukcí projde nejen nádražní budova, ale podstatná část kolejiště a také oba podchody. Ty budou prodlouženy na nové, v pořadí již páté ostrovní nástupiště umístěné na straně městské části Dukla. Úpravy čekají i všechna stávající nástupiště, která budou zvýšena na úroveň podlah železničních vozů, aby se cestujícím lépe a pohodlněji nastupovalo a vystupovalo z vlaků. Vylepšená nástupiště získají nový informační a orientační systém, rozhlas a zvukové majáčky pro nevidomé. Na všechna nástupiště se cestující snadno dostanou pomocí eskalátorů, bezbariérový přístup zajistí výtahy v odjezdovém podchodu.
Přestavbou projde nejen železniční stanice, ale i její nejbližší okolí. Již loni v létě pardubičtí radní rozhodli o zahájení přípravy zadávacích podmínek pro výběr zpracovatele projektové dokumentace na terminál B pro autobusovou regionální dopravu. Ten se bude kvůli maximálnímu komfortu cestujících nacházet v bezprostřední blízkosti hlavního nádraží, konkrétně za bytovým domem na náměstí Jana Pernera. Stávající autobusové nádraží v Pardubicích, které je vzdálené od železniční stanice několik stovek metrů a cestující se k němu dostávají komplikovaným způsobem přes frekventovanou silnici, zůstane v provozu patrně ještě do konce letošního roku. Soukromý majitel pak chce na pozemcích autobusového nádraží realizovat nový developerský projekt. Poté bude zhruba rok a půl nádraží na provizorním místě, než Město Pardubice dokončí nový terminál, který by měl být vzdálený jen pár metrů od nejbližšího železničního nástupiště. Podobně byl předloni vybudován terminál A, umístěný strategicky přímo před nádražní budovou, kam zajíždějí městské autobusy a trolejbusy.
Součástí celkové přestavby pardubického uzlu je i naplánovaná spojovací lávka pro pěší přes železniční koridor, která povede k terminálu C – JIH s parkovacím domem. Ten vyroste poblíž Dopravního podniku na Dukle. Pardubice navíc očekávají v nejbližších letech modernizaci a zdvoukolejnění silně vytížené trati do sousedního Hradce Králové ve zbývajícím úseku Pardubice hlavní nádraží – Stéblová. Jízdní doba mezi oběma východočeskými metropolemi Pardubicemi a Hradcem Králové by se měla zkrátit na pouhých 12 minut. Výstavba začne v březnu 2022 a dokončena by měla být nejpozději do listopadu 2024.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »