Železničář / Zpravodajství / Pardubický kraj zaplatí parní vlaky v regionu
Pardubický kraj zaplatí parní vlaky v regionu
8.7.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Jednou nahoře, podruhé dole. Tak se zjednodušeně v průřezu minulých let dá popsat osobní železniční doprava na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Před pár lety tudy ještě jezdily přímé rychlíky Praha – Jeseník. Pak se veškerá osobní doprava zastavila, aby ji před časem aspoň v minimální míře Pardubický kraj obnovil. Letos v létě dráha zažije svůj opakovaný comeback a pravidelně každou sobotu tu v rámci krajského pilotního projektu pojede nostalgický vlak.
Na tiskovce pořádané stylově v parním vlaku to oznámili hejtman Martin Netolický, náměstek pro dopravu Jaromír Dušek a ředitel ROC Pardubice Tomáš Netolický. České dráhy, přesněji DHV, poskytnou historická vozidla – jak „místní“ parní lokomotivu 423.009 VUZ, tak Ušatou 464.008 (ta pojede 22. srpna), nebo třeba motorový vůz z roku 1962 označovaný M 286.0001 a přezdívaný Krokodýl. Kraj pak zajistí finance. První vlak tažený hradeckou Ušatou 464.008 vyjel v sobotu 13. června.
Jízdné bude symbolické
„Inspiraci jsme hledali nejen u nás, ale také v zahraničí. Loni jsem navštívil Skotsko, West Highland Lines v Glasgowě s viaduktem, kudy jezdil Harry Potter, a viděl jsem tam nádhernou lokomotivu. Tak jsem si řekl, proč by něco podobného nemohlo fungovat i u nás. Za kanálem jezdí parní lokomotivy pravidelně a zájem mezi cestujícími je obrovský,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Vysvětlil, že kraj na nostalgické vlaky uvolní zhruba milion korun, a to i díky dobrému hospodaření v loňském roce. Proto se mohlo nastavit jízdné velice příznivé pro cestující. Ceník jízdného odpovídá aktuálnímu tarifu Českých drah TR 10 s tím, že cestující navíc zaplatí jen příspěvek na obnovu a údržbu historických lokomotiv v symbolické výši 15 korun. Neplatí jízdní výhody. Tyto nostalgické vlaky se staly unikátem – budou součástí dopravní obslužnosti a vedle linky Břeclav – Lednice jde o jedinou pravidelně jezdící nostalgickou linku.
Otevře se i nová zastávka
Cestujícím napomůže propagační skládačka s mapkou trasy ilustrující početné zajímavosti a tipy na letní výlety. Hejtmanství, jež letos slaví 15 let vzniku, chce zatraktivnit opomíjenou oblast Králicka s jeho pevnostním systémem a zejména odpočinkově-sportovní resorty Dolní Morava a Buková hora. Cestující mířící po sousední „štítecké“ lokálce se v rámci zatraktivnění 26. září dočkají také otevření zcela nové zastávky v Červené Vodě – Pod rozhlednou.
Jízdní řád historických vlaků 20017/16 Králický Sněžník je nastaven tak, aby cestující od Letohradu měli až po Prostřední Lipku, kde se nachází Muzeum opevnění Králický řopík, mezi příjezdem a odjezdem vlaku dvě hodiny času. Právě třeba k návštěvě některého z objektů pohraničního opevnění. Zástupci Pardubického kraje věří, že se jim investice do nostalgie vrátí. A pokud by měly jízdy parním vlakem úspěch, tak by v příštím roce nemusely být jen v sobotu.
Další články této rubriky
ČD upraví okna pro snazší průchod mobilního signálu
13.10.2024 - České dráhy vypsaly veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 vozech pro snazší průnik signálu do interiérů. Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad,… »
NDŽ 2024 v České Třebové se přesouvá na druhou půlku října
10.10.2024 - Národní den železnice 2024 v České Třebové se uskuteční o víkendu 19. a 20. října. Těšit se můžete na přehlídku historické i moderní techniky, nostalgické jízdy, pestrý program pro rodiny s dětmi i noční show. Výtěžek z… »
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »