Železničář / Zpravodajství / Pára v hanácké metropoli okouzlila děti i jejich rodiče
Pára v hanácké metropoli okouzlila děti i jejich rodiče
29.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Třetí květnový víkend otevřela své brány pro širokou veřejnost pobočka muzea Českých drah v Olomouci. Sobotním a nedělním jízdám předcházela páteční muzejní noc, kdy se celé Depo historických vozidel zpřístupnilo fanouškům železnice. Ti si mohli detailně vyfotografovat nasvícené lokomotivy a také se třeba podívat, jak se zatápí parní lokomotiva.
Vyjela Rosnička i Kremák
Prosluněný víkend přilákal do expozice historických lokomotiv a vozů na tři tisícovky rodičů s dětmi. V hanácké metropoli je deponováno osm lokomotiv parní, elektrické a motorové trakce a také několik osobních vozů. Největšími lákadly se pochopitelně staly provozuschopné parní stroje Rosnička 464.202 a Kremák 534.0432, které po oba víkendové dny vozily vlaky s rodinami a fanoušky železniční dopravy po olomoucké stanici. U víkendových radovánek nemohl chybět ani dieselový stroj T 466.0007 ze sbírek muzea, jenž pomáhal při rychlých přetazích z opačného konce stanice a s historickým vlakem vytvářel jakousi „push-pull“ soupravu.
„Nostalgické vyjížďky po olomoucké stanici byly koncipovány úvraťově a jen díky pochopení SŽDC jsme mohli návštěvníky provézt přes celé hlavní nádraží až do vzdáleného Černovíru na pražském zhlaví. Jedna vyjížďka měřila sedm kilometrů a kvůli stavebním pracím jsme manipulaci na opačných koncích urychlili zapřažením jedné z našich muzejních motorových lokomotiv,“ řekl za organizátory Aleš Krška, který je zaměstnancem ČD Cargo.
Muzejní noc předehrou víkendu
Tahákem letošního Parního víkendu v Olomouci byla takzvaná Muzejní noc. V pátek 15. května se v Olomouci otevřela bezplatně přes noc všechna muzea, kde nemohla chybět ani lokomotivní expozice na opačné straně olomouckého hlavního nádraží. „Stovkám lidí jsme udělali radost nasvícením muzejních vozidel na točně, ale hlavně jsme ukázali, jak se připravuje k zatopení parní lokomotiva. Praktickou ukázku komentoval speciální průvodce Pavel Hanzal, který sám na parních lokomotivách ještě jezdil. Tuto ojedinělou akci jsme si vyzkoušeli v jakési předpremiéře loni a letos jsme už věděli, do čeho jdeme,“ dodal Aleš Krška.
Atrakcí modely lokomotiv
Nejen velké lokomotivy, ale i modelové stroje přitahovaly pozornost. Všechny uchvátila takzvaná Sičova drobná železnice s věrně provedenými parními a dieselovými modely v měřítku 1 : 8. Ve skupině okolo pana Siče je řada mladých nadšenců do železnice, z nichž mnozí koníček vzali tak vážně, že se stali opravdovými strojvedoucími.
V olomouckém Depu historických vozidel, jež je pobočkou ČD Muzea Lužná u Rakovníka, přibyl také do expozice stroj 749.250, takzvaná Berta, jak říkají na Hané Bardotce. Letos projde obnovou a dostane nový lak. Exkluzivitu stroje podtrhuje fakt, že jde o jediného muzejního zástupce u ČD, který vznikl rekonstrukcí z nákladní řady 752.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »