Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pára v Českém ráji připomněla trojici výročí

Pára v Českém ráji připomněla trojici výročí

4.11.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Nejen oslavy 110. výročí lokálky Jičín – Rovensko – Turnov přilákaly během prosluněného víkendu 5. a 6. října stovky návštěvníků na turnovské nádraží a k okolním tratím. Jubilantem byl i jeden ze dvou účinkujících Kafemlejnků, které se během oslav na třech desítkách kilometrů Českým rájem rozjely hned třikrát. Dvacáté narozeniny slavil také Klub přátel železnic Českého ráje, který se o stoletou parní lokomotivu stará.

Pára v Českém ráji připomněla trojici výročí

Takhle kulaté výročí slavit v osamocení by byl obrovský hřích. Jubilující domácí stroj 310.0134 proto doplňovali kolegové z občanského sdružení Plzeňská dráha se svým starším Kafemlejnkem 310.072 z roku 1889. Obě lokomotivy patří Českým drahám – do stavu Depa historických vozidel. 

Křest litovelským pivem

Nedělní dopoledne bylo ve znamení slavnostní připomínky dvou kulatých výročí. Dvacet let činnosti si připomínali členové turnovského Klubu přátel železnic Českého ráje (KPŽČR). Vedle obnovy řady dobových tažených vozidel se velkou měrou zasloužili o opravu a zprovoznění dalšího Kafemlejnka 310.0134. Právě ten oslavoval rovnou stovku.

Při slavnostním aktu uvozeném vystoupením dechové kapely Broďanka příznivci železnice připravili jedno překvapení. Na stroji, vyrobeném První Českomoravskou továrnou na stroje v Libni v roce 1913, zástupce hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Vladimír Mastník spolu s místostarostou Litovle Petrem Šrůtkem slavnostně odhalili obnovenou desku se jménem LITOVEL. A hned ji také pokřtili litovelským pivem. Zajímá vás, proč mašinka nese zrovna tohle jméno, které místopisně s Turnovskem vůbec nekoresponduje? Protože byla spolu se svou ocelovou „sestrou“ jménem CHOLINA původně určena pro místní dráhu přes Litovel do Senice na Hané. V rámci příprav vznikl nápad členů KPŽČR pozvat zástupce Litovle, nestor drážní historie v regionu a člen klubu Karel Jirásko neváhal odjet na Hanou a zástupce města osobně pozvat. 

Jízdy do Mnichova Hradiště i Železného Brodu

„Děkuji této krásné staré dámě, že s námi tak dlouho vydržela a že bude dál jezdit a těšit všechny příznivce železnice. Stejně tak děkuji zástupcům KPŽČR, že dokázali tuto lokomotivu znovu uvést do života a tím udělat radost všem jejím obdivovatelům,“ řekl litovelský místostarosta Petr Šrůtek. O osudech lokomotivy, která po zachránění z vlečky v cukrovaru Bedihošť léta stála (a trpěla) vystavena ve stanici Kořenov, pohovořil Jindřich Berounský. Pak už si oba Kafemlejnky dojely pro své soupravy a po nástupu davů se vlaky na povel výpravčího v tutéž minutu vydaly na cestu: Dvaasedmdesátka do Mnichova Hradiště a Stotřicetčtyřka do Železného Brodu. „Původně to měl být paralelní rozjezd ve směru Boleslav a Liberec, bohužel na liberecké trati se zrovna konala výluka, a tak se musela volit trať do Železného Brodu,“ vysvětlil mi koordinátor akce Jaromír Tauchman. 

Nákladní souprava a výstava k narozeninám lokálky

Po oba dny v Turnově desítky zájemců využily možnosti prohlédnout si vystavenou historickou nákladní soupravu a další vozidla včetně průmyslové lokomotivy 3629, kterou rovněž opravili členové KPŽČR, resp. Kolejklubu. Anebo ve výpravní budově navštívit výstavu ke 110 letům lokálky, kterou navzdory organizačním těžkostem připravili a jíž provázeli Karel Jirásko a Kamil Brož.

„Někteří návštěvníci stojí nad telegrafem a diví se, na co to bylo a jak to fungovalo. Jiné zaujmou otisky razítek vlakové pošty, děti se ptají na kartonové jízdenky, edmondsonky,“ říká Karel Jirásko a hned dalšímu z hostů například vysvětluje, proč se zastávce Semínova Lhota, otevřené roku 1957, říká Párková Lhota. Místní prý měli z otevření zastávky takovou radost, že nějaký čas nosili četě ke každému vlaku horké párky. A nostalgicky si tento zvyk připomněli i 5. října u páry.     

Osudy stroje 310.0134 v datech

1913: vyrobena v První Českomoravské továrně na stroje v Libni, výr. čís. 482
9. 9. 1913: technicko-policejní jízda v úseku Nusle – Uhříněves
11. 5. 1936: dosazena tlaková brzda
23. 6. 1951: ČSD ji vyřadily a odprodaly cukrovaru v Bedihošti
70. léta 20. stol.: předána skanzenu v České Třebové
30. 6. 1981: převod z majetku LD Česká Třebová do majetku stanice Kořenov
80. léta: vystavena v Kořenově
30. 8. 1993: převezena z Kořenova do Turnova
1993–2002: oprava v Turnově a Lužné u Rakovníka
10. 5. 2002: oficiální předvedení zprovozněné lokomotivy v Lužné u Rakovníka
18. 6. 2002: úspěšná technicko-bezpečnostní zkouška
13. 5. 2003: převzetí lokomotivy Klubem přátel železnic Českého ráje


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika