Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Označovací kleště míří zpět do našich vlaků

Označovací kleště míří zpět do našich vlaků

17.6.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

První z celkem 2 765 kusů označovacích kleští od německého výrobce ZIFA zamíří v nejbližších týdnech do Česka. Při nedávných dvouměsíčních zkouškách pětatřiceti kusů se tato pomůcka osvědčila, a proto se postupně objeví v rukách vlakových čet, revizorů a kontrolorů přepravy ve vlacích Českých drah.

Označovací kleště míří zpět do našich vlaků

Označovací kleště jsou už od března v rutinním provozu. Jejich vlastnosti a výhody jsme již podrobně popsali. Jejich přínos spočívá především ve snadné a rychlé obsluze při odbavení cestujících, dále ve kvalitnějším a trvalejším označení všech typů jízdních dokladů příslušným otiskem s datem a číslem vlaku. Provádějí také proděravění dokladu, což znemožňuje jeho zneužití, falšování údajů a následné neoprávněné návratky. Původním záměrem bylo, že kleští bude dodáno asi 1 700 tak, že by obíhaly podobně jako POPky. Nově však vedení ČD rozhodlo, že se kleští nakonec přikoupí přesně 2 668 s fialovou kazetou pro průvodčí a 97 s červenou kazetou pro kontrolní orgány. K tomu ještě náleží stejný počet náhradních kazet.

Měsíčně dorazí přes 100 kusů

Německá společnost ZIFA navíc nabídla určitou množstevní slevu. Cena je mimochodem srovnatelná s tou, za níž se v roce 1994 pořizovaly kleště od AŽD. Při nákupu kleští národní dopravce ověřoval možnost nákupu i od jiných dodavatelů, společnost ZIFA je ale jediným významným dodavatelem s dlouholetou tradicí dodávající tento nástroj většině evropských železnic. „První dodávka kleští se očekává 30. června, pak by měsíčně do konce roku 2016 mělo docházet zhruba po 120 kusech s tím, že jako první by je obdrželi vlakoví revizoři a hlavní kontroloři přepravy, pak vlakové čety vlaků vyšší kvality, čety v dálkové a nakonec v regionální dopravě podle pokynů a rozdělovníku ZAP,“ vysvětlil Zdeněk Zajfrt z Odboru obchodu osobní dopravy.

Lehká manipulace i údržba

Zkušební provoz, jehož se kromě břeclavských čet účastnilo i několik zaměstnanců ze SVČ Praha, přinesl některé poznatky, z nichž jeden – záměna poutka za pevnější – byl zapracován a projeví se už v prvních běžných sériích. A co zkoušky vlastně ukázaly? Vesměs spokojenost s bezporuchovým chodem a dobrou kvalitou otisku, k němuž podle průvodčího Petra Štursy stačí i lehký stisk. Snadná manipulace při označování, snadná údržba a výměna barvicí pásky, nastavení údajů nebo nízká hmotnost kleští byly tím, co průvodčí v dotaznících za jednotlivé měsíce chválili. A za zmínku stojí i tlumočený názor cestujících. „Kleště jsou pozitivně vnímány cestující veřejností, která je chápe jako návrat klasického symbolu průvodčího, především malými dětmi a jejich rodiči,“ uvádí Václav Polívka ze SVČ Praha.

Vejdou se do kapsičky u POPky

Nedostatky se vysvětlily – například rozmáznutí čerstvě vytištěného textu. Ve dvou případech se vyskytla závada na přezce, respektive posuvném stavítku délky řemínku, v jednom případě se řešil slabý tisk, což bylo řešeno jako reklamace daného kusu u výrobce. Také snížená kvalita otisku kleští, která se vyskytla v jednom případě, se brzy vysvětlila. Způsobilo ji nepřesné natočení raznice. „Tomu uživatel musí věnovat pozornost,“ říká Zajfrt. Další náměty se týkaly pouzdra na tento nástroj. To bude nakonec řešeno zvláštní kapsou na pouzdru na POPku.

Všichni průvodčí, kteří se zúčastnili zkušebního provozu, jednoznačně doporučili zavedení označovacích kleští do rutinního provozu. Souhlasná stanoviska dodali i zástupci Odborového sdružení železničářů a Federace vlakových čet, tedy ti, kde je sdružena naprostá většina zaměstnanců vlakových čet.             


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.63

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika