Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět

Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět

30.1.2015

Prvních pětatřicet kusů označovacích kleští nového typu od německé firmy ZIFA už několik týdnů slouží břeclavským a pražským vlakovým četám. Ty je nyní testují na vlacích vyšší kvality včetně vlaků railjet, v nichž převažují cestující s mezinárodními jízdenkami. Zatím ke všeobecné spokojenosti, jak ukazují výsledky pilotního provozu uzavřeného 15. ledna.

Označovače na jízdenky se vracejí zpět

Současně jsou ve spolupráci s Odborem centrálního nákupu a logistiky připravovány podmínky pro vybavení celé sítě kleštěmi. Proč návrat k tomuto legendárnímu nástroji? Používaná razítka se snad neosvědčují? Vysvětlení je prosté. Samonamáčecí „štemply“ Mini-dater společnosti COLOP jsou sice poměrně levné (závady se řešily nákupem nových), ale nástup nových materiálů jízdenek, používání termotechniky a také stále větší vynalézavost padělatelů a rostoucí počet neoprávněných reklamací drahých jízdenek vedly dráhy k rozhodnutí vrátit se ke kleštím.

Nejen údaje, ale nově i otvor

„Zejména z mezinárodních jízdenek tištěných na speciálním lesklém podkladu s řadou ochranných prvků šly otisky razítek setřít, údaje se stávaly nečitelnými, což napomáhalo podvodníkům. Obdobně na dokladech InterRail flexi, EuRail a některých dalších zase není dostatek prostoru na otisk razítka. Řešilo se to i s komisí CIT, která stanovuje jednotlivé normy v mezinárodní přepravě, a na základě toho vydali doporučení vrátit se zpátky ke kleštím. Loni v červenci o tom rozhodlo představenstvo společnosti,“ vysvětluje Jan Vávra, systémový specia­lista O 16. Další nevýhodou razítka je po­dle něj skutečnost, že pro spolehlivé pořízení otisku je potřeba rovná pevná plocha, což vestoje v jedoucím vlaku není vždy snadné zajistit. Na rozdíl od minulého provedení nové kleště jízdenku i perforují otvorem, který jednoznačně prokáže fakt, že jízdenka už byla použita.

Snazší doplňování barvy

Výhodou kleští ZIFO, používaných také u sousedních DB či ÖBB, je nízká hmotnost, zároveň robustnost, lehký stisk a nekomplikované nastavení údajů. A chválí si je i vlakové čety. Oproti kleštím minulé generace používají nové kleště kazetový barvicí systém bez nutnosti komplikovaného ručního doplňování barvy. První dodávky kleští lze očekávat už v květnu s tempem zhruba 100 kusů měsíčně podle kapacit výrobce. Nějaký čas tedy budou v souběžném provozu razítka i kleště.          

Okénko do historie

Dějiny označování (znehodnocování) jízdenek jsou staré jako jízdenky samy.  Kleště zanechávající v jízdence otvor, který nemusel být zdaleka jen kruhového tvaru, se dodnes používají v řadě zemí. Kleštěmi ČSD při kontrole děroval průvodčí poloviční jízdenku jednou dírkou a celou jízdenku dvěma dírkami, žádný údaj se na jízdenku neotiskoval. Součástí těchto kleští byl masivní klíč na čtyřhran, jenž sloužil k zamykání kupé, toalet či oken. Kleště ČD vyráběné AŽD a používané donedávna (1994–2007) už čtyřhran neměly. Podobně jako ty dnes zaváděné na jízdenku otiskly číslo kleští, vlaku a datum. Kvůli jejich značné poruchovosti způsobené nevhodnou technologií posunu a tedy i vysokým nákladům na opravy se v roce 2007 přešlo na samonamáčecí razítka Mini-dater.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

ČD zahájily prodej jízdenek na sezonní spoje Pirat a Widmy k Baltskému mořiČD zahájily prodej jízdenek na sezonní spoje Pirat a Widmy k Baltskému moři

4.6.2023 - Do polských prázdninových letovisek Leba, Hel a Kolobrzeg lze cestovat nočními vlaky provozovanými ve spolupráci ČD a polského dopravce PKP Intercity. Prodej jízdenek a rezervací na tyto vlaky byl zahájen právě v těchto dnech. »

Klub dopravní historie oslavil 20. výročíKlub dopravní historie oslavil 20. výročí

28.5.2023 - Už 20 let činnosti si na konci března připomněli stávající i bývalí členové Klubu dopravní historie (KDH) při Domě dětí a mládeže v Praze 5. Slavnostní výroční schůzka se uskutečnila v secesním historickém salonku Českých… »

Vlak Lemkin připomněl genociduVlak Lemkin připomněl genocidu

27.5.2023 - České dráhy společně s Centrem studií genocid Terezín a dceřinou společností ČD Cargo zahájily na konci dubna na pražském Masarykově nádraží projekt Vlak Lemkin. Ten byl vypraven u příležitosti 75. výročí přijetí Úmluvy o… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika