Zpravodajství / Ostravu čeká velkorysá modernizace uzlu
Ostravu čeká velkorysá modernizace uzlu
21.1.2021 – autor: MARTIN HARÁK
Moravskoslezská metropole se dočká důstojné modernizace železničního uzlu. Správa železnic plánuje v letech 2025 až 2033 prostavět miliardy korun, které mají směřovat především do kompletní rekonstrukce traťového úseku Ostrava-Hrušov – Ostrava-Svinov a do výstavby třetí koleje mezi Svinovem a ostravským hlavním nádražím. To je jedním z nejvytíženějších na tuzemské železniční síti.

Nejen nákladní vlaky, ale i příměstské linky „S“ a dálkové spoje by měly mezi dvěma největšími ostravskými nádražími jezdit rychleji a plynuleji. Napomoci tomu má modernizace samotné tratě a také nově připravovaný přesmyk, díky kterému se provoz výrazně zjednoduší. Jde o jeden z největších projektů, který manažer infrastruktury aktuálně připravuje. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody by se po jeho dokončení měla výrazně zvýšit spolehlivost a bezpečnost. Vzroste rovněž komfort a kvalita služeb pro cestující. Rekonstrukcí projde i celé ostravské hlavní nádraží, kde se plánuje vybudování nových nástupišť a nového podchodu, který by měl nahradit současný přístup na nástupiště visutou lávkou a několika schodišti.
Nově i na Stodolní a ve Svinově
Modernizace v ostravském uzlu se však má dotknout i jiných míst. Například na frekventované zastávce Ostrava-Stodolní, která se nachází v centru metropole, se prodlouží nástupiště. Nově bude měřit tři sta metrů, čímž se vylepší odbavování dlouhých souprav dálkové dopravy. Výhledově se počítá i s postupnou změnou trakční napájecí soustavy na
25 kV 50 Hz střídavých. V Ostravě se navíc nainstaluje nové sdělovací a zabezpečovací zařízení i nový informační a orientační systém. Ve stanici Ostrava-Svinov se počítá s úpravou prvního nástupiště a rekonstrukcí mají projít tři výhybky ve směru na Přerov. Komplexní modernizací projdou také kolejová rozvětvení směrem na hlavní nádraží a Třebovice.
Nákladní doprava se změnami
Velký podíl na provozu v průmyslovém srdci republiky však má i nákladní doprava. Právě mezi ostravským hlavním a svinovským nádražím se nachází obrovský areál seřaďovacího nádraží v Mariánských Horách, které patří k jedněm z největších a nejvytíženějších v celé ČR. Podle projektu by areál měl projít kompletní rekonstrukcí, při níž se opraví dopravní koleje, většina manipulačních kolejí a výhybek seřaďovacího nádraží. Vzniknout by měla nová propojení. Modernizací seřaďovacího nádraží se posílí jeho klíčová úloha v nákladní dopravě. V úseku mezi Hrušovem a Svinovem se zvýší rychlost vlaků až na 120 km/h a součástí stavby budou opravy a novostavby mostů.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »