Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Oslavy republiky: jízda Masaryka do Lužné

Oslavy republiky: jízda Masaryka do Lužné

8.11.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Stoleté výročí dne vzniku samostatného československého státu a zároveň vznik Československých státních drah oslavil i národní dopravce. Spolu se Středočeským krajem vypravil z Prahy do Lužné u Rakovníka speciální historický vlak s názvem „Pocta první republice“ tažený parní lokomotivou Šlechtična. Stylovou jízdu si nenechaly ujít stovky lidí.

Oslavy republiky: jízda Masaryka do Lužné

Česká republika zažila v neděli 28. října velkolepé oslavy stého výročí založení samostatného československého státu. Národní dopravce zároveň oslavil sto let od vzniku Československých státních drah a k oslavám přispěl, ve spolupráci se Středočeským krajem, vypravením parního vlaku se zařazeným salonním vozem T. G. Masaryka řady Aza 080 z Prahy do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka. V soupravě složené z historických osobních vozů jelo vedení Českých drah, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová a zástupci ambasád Kanady, Německa, Mexika a Jižní Koreje. Speciál nesl název Pocta první republice. Na jeho palubě jel v doprovodu Antonína Švehly i prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

„Nasedneme do vlaku v místě, kde se rodila naše novodobá státnost. Bylo to právě pražské hlavní nádraží, tehdy nádraží císaře Františka Josefa, odkud se 28. října 1918 dopoledne telegrafem a vlaky po celé zemi rozlétla zpráva o samostatnosti. Teprve navečer usedlo pět osobností domácího odboje a sepsalo první zákon o vzniku republiky,“ připomněla na tiskové konferenci ve vládním salonku historii hejtmanka Pokorná Jermanová. „České dráhy podpořily náš nápad, a proto jsme mohli připravit tuto akci. Děkuji jim,“ uvedla dále.

„Jsem nesmírně rád, že jsme spolu s veřejností mohli zažít tuto jedinečnou cestu. Mohli jsme probrat, co se za sto let na železnici, ale i jinde v republice stalo a co se změnilo. Vysoké návštěvnosti neublížila ani nepřízeň počasí. Přišly rodiny i jednotlivci a zvolili si v tento slavný den aktivitu, kde zažijí příjemný a nevšední zážitek a dozvědí se i něco zajímavého z dějin,“ doplnil Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Konec sezony v Lužné

Historická souprava s více než desítkou osobních vozů řad Aa, Ae, Ba, Be, Ce, Bai, WLAB a Aza080 vyrazila z Prahy do Berouna, Křivoklátu, Rakovníka a dále do Lužné. V jeho čele stanula parní lokomotiva 475.179, v případě cesty z Berouna do Rakovníka vedl vlak stroj T478.3001, jindy zařazený na konci soupravy. Na téměř každé zastávce parní vlak vítaly davy lidí, hrála živá hudba, v Rakovníku byl čas i na posezení u kávy a cukroví. V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka si mohlo více než pět stovek cestujících prohlédnout technické železniční skvosty. 28. říjen byl zároveň posledním termínem, kdy muzeum otevřelo své brány.

České dráhy si výročí připomínaly v průběhu celého roku. Spolu s Národním technickým muzeem a dalšími partnery například připravily projekt Prezidentského vlaku. V létě po celém území Česka a Slovenska proto jezdil speciál se salonními vozy T. G. Masaryka, Františka Ferdinanda d´Este, prezidentů Svobody a Husáka a osobním vozem řady Ca přezdívaným Pancéřák. Výjimečnou událost si nenechalo postupně ujít více než sto tisíc lidí. Ještě na prosinec chystá národní dopravce unikátní dvoudenní rekonstrukci návratu prezidenta Masaryka do Československa.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Potenciál trati z Českých Budějovic do Lince posoudí studie Potenciál trati z Českých Budějovic do Lince posoudí studie

24.10.2024 - Budoucí kapacitní možnosti trasy Praha – České Budějovice – Linec pro osobní i nákladní dopravu v evropském, mezistátním a regionálním kontextu posoudí společná studie Správy železnic a rakouského správce železniční… »

Do Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí drázeDo Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí dráze

21.10.2024 - Zástupy místních i turistů se přišly o víkendu 21. a 22. září 2024 podívat na první provozní víkend znovuobnovené trati z Telnice do Krupky. Po této devítikilometrové části takzvané Kozí dráhy projel poslední vlak v roce 2010,… »

Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě

19.10.2024 - Výhybkárna a strojírna (DTVS), která se v Prostějově specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, nedávno představila první v tuzemsku sestrojenou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě. Nové… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika