Železničář / Zpravodajství / Orchestrion číslo 002 se vrátil v retronátěru do služby
Orchestrion číslo 002 se vrátil v retronátěru do služby
11.7.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
V rámci vyvazovací opravy byl vůz 810.002 upraven tak, aby připomínal stav krátce po vyrobení. Motoráček se tak v plném lesku zařadí do parku nostalgických vozidel Českých drah. Zdařilou přeměnu do retro podoby zajistili pracovníci DPOV v provozním středisku ve Veselí nad Moravou.
Motoráčky řady 810 jsou na našich kolejích stále „všudypřítomné“. Jenže i ony už mají za desítky let naslouženo a postupně se stávají více a více nostalgickou záležitostí. Na druhém prototypu řady čítající kdysi téměř sedm stovek kusů, na voze číslo 810.002, nedávno proběhly takové úpravy, že navenek připomíná stav z roku 1974, kdy byl představen na brněnském veletrhu. V rámci běžné vyvazovací opravy mu pracovníci DPOV ve Veselí nad Moravou změnili i označení na M 152.0002, i když je pravda, že v minulosti vůz nesl krátce označení M 151.0.
Prototypu se vrátilo původní označení i vyklápěcí okna
První úkony během „proměny“ se ani nelišily od běžných vyvazovacích oprav. Šlo o odstrojení skříně, vývaz pojezdu a agregátu, vysklení okem, opravu skříně a demontáž sedadel. Pak následovalo zajišťování výroby nového obložení a dalších poškozených interiérových prvků, které už u běžných vozidel řad 809 a 810 jsou nahrazeny jinými. Jedná se např. o béžový umakart s charakteristickým vzorem a zejména vyklápěcí okna, která se musela vyrábět nová, neboť sériová vyklápěcí okna dosazená při dílenské opravě asi před dvaceti lety mají jiný rádius než okenní otvory ve skříni, a proto v rozích netěsnila. „Cestující tak bude moci posoudit, kudy se také mohla ubírat cesta vývoje vozů 810. Že mohly jezdit i s otvíracími okny, což by vzhledem k možnosti větrat jistě leckdo uvítal,“ říká Leoš Tomančák z DPOV, který se s kolegy o lahůdku zvanou 810.002 stará.
V létě 2012 byly odstraněny všechny staré nátěry, v lednu 2013 proveden nástřik emailů v tzv. „polomáčených“ barvách plus antigraffiti nátěr. Od března 2013 mohly začít další práce na vozidle: odstranění zbylých mezistěnových panelů či pokládka podlahové krytiny. Pak už Veselské čekalo to nejtěžší: zpětná zástavba interiéru, tedy rekonstrukce bočního obložení, montáž přihrádek, hliníkových profilů, výdřevy, sedáků a už zmíněných oken. Fakticky novostavbou byla buňka WC (dveře do ní jsou od schodiště, nikoli ve směru od vnitřku vozu jako u ostatních vozů 810).Odlišné jsou třeba i police na zavazadla, orientované podélně jako u moderních vozů či u řad 460/560 nebo 852/853/854. Naopak v Orchestrionu zůstává standardní nepřeplňovaný motor LIAZ ML 634 o výkonu 155 kW, převodovka Praga 2 M 70, tedy prvky použité v autobusech Karosa ŠM 11, a mladší vybavení radiostanicí.
Znovu v běžném provozu
Zaměstnanci DPOV zpočátku neobjevili na voze žádné zvláštnosti, tedy kromě uspořádání. I koroze skříně byla konstatována poměrně nízká, a to navzdory věku vozidla. Více zrezivělá místa vykoukla až pod podlahou na stanovištích strojvedoucího, která se musela opravit. A na závěr „šlehačka na dortu“: instalace individuálně vyráběných, gravírovaných plastových tabulek, smaltovaných domovenek a odlévaných čísel (RYDOS Praha). Skříně se opatřily nápisy tak, že se válečkem nanášely barvy do šablon zhotovených tiskárnou v Olomouci. U vnějších popisů je třeba vyzdvihnout podíl Ivo Mahela, který dodal přesné dobové předlohy.
V krásném lesku byl motorový vůz předán zpět do DKV Olomouc, PJ Valašské Meziříčí. Ještě než se vůz stane součástí nostalgického inventáře ČD, může v běžném provozu ukázat své klady. Čtyřicetiletý motorák opět září v plné kráse.
O MODERNIZACI
Vozů řady M 152.0 pro ČSD vzniklo celkem 680, z toho dva širokorozchodné (původně řada M 152.5, nyní 810.8). Výrobu zajišťovala v letech 1975–84 Vagonka ve Studénce. První dva prototypy jsou z roku 1973. K nim byly vyrobeny stovky přípojných vozů Blm/Baafx/010/24-29/Btax. Úpravami nebo modernizací z nich vznikly vozy řad 809, 811, 812, 813 a v minulých letech Regionovy řady 814.
Vozy řad 809 a 810 procházejí modernizací. Úspornější varianta zahrnuje běžnou vyvazovací opravu, dosazení polospouštěcích oken, sedadel s opěrkami hlavy a zástavbu přeplňovaných motorů TEDOM, které nahrazují původní atmosférický motor. Rozsáhlejší varianta modernizace je rozšířena o nové topení, obložení stropu a bočnic, nové anatomičtější sedačky společně s mírným snížením kapacity míst k sezení. Rovněž se používá motor TEDOM, ale při dosazení řídicího systému a elektronického regulátoru MSV. Ve Veselí nad Moravou zajišťuje DPOV 12 oprav vozů řad 809 a 810 ročně.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »