Železničář / Zpravodajství / Oprava Negrelliho viaduktu finišuje
Oprava Negrelliho viaduktu finišuje
21.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrátí vlaky na začátku června letošního roku. V současné době už je na mostě nainstalováno zábradlí, sloupy trakčního vedení a hotové je i kolejiště. Oprava vyjde na zhruba 1,4 miliardy korun.

První cestující na pravidelných linkách mířících z pražského Masarykova nádraží dále na sever a severozápad republiky se po opraveném Negrelliho viaduktu poprvé svezou na začátku června. Dokončení prací je plánováno na listopad, v květnu 2021 by měla stavební firma předat hotové dílo objednateli.
„Rekonstrukce historickéhoNegrelliho viaduktu postoupila do další fáze, a tou je montáž stožárů trakčního vedení. Vše úspěšně směřuje k 31. květnu tohoto roku, kdy Správa železnic zahájí provoz na prvním modernizovaném úseku plánovaného železničního spojení na pražské letiště,“ informoval na Twitteru Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.Vlaky by měly vyjet 1. června.
O posledním březnovém víkendu se na mostě uskutečnila zatěžovací zkouška, při níž byla ověřena spolehlivost nosné konstrukce z hlediska mezního stavu použitelnosti, a to na třech mostních objektech. Pro měření se použilo zatížení dvěma až šesti vozíky, z nichž každý váží 62 tun.
Rohože i sloupy
Nyní se pracuje na kabeláži a zabezpečovacím zařízení. Do konce dubna bude hotové trakční vedení. Naopak dokončené je okrasné, kovové zábradlí a položené i kolejiště včetně antivibračních rohoží. Stavbu už několik měsíců zdobí dva nové mosty přes ulice Prvního pluku a Křižíkova. Zatímco výluka provozu končí 31. května, stavbaři na místě ještě pár měsíců zůstanou.
Práce zcela dokončí v listopadu 2020, staveniště předají v květnu příštího roku. Oprava památkově chráněného objektu trvá déle, než se předpokládalo. Původně měla rekonstrukce skončit v prosinci 2019. Za posunem stojí špatný technický stav oblouků. Hlavním důvodem prodloužení doby byla nutnost postupné obnovyčtyř kleneb včetně pilířů s ohledem na zachování provozuna autobusovém nádraží. Diagnostika poukázala na rozsáhlé poruchy a musely být přezděny včetně tří pilířů. Viadukt byl v provozu více než 160 let bez zásadních rekonstrukcí. Kromě vylepšení technického stavu mostních konstrukcí oprava přinese zvýšenou ochranu obyvatel před hlukem a nejvyšší povolenou rychlost zvýšenou ze 40 na 60 kilometrů v hodině. Rekonstrukce se odehrává v délce téměř 1,5 km.
První pražský most
Kamenný obloukový most vznikl jako součást státní dráhyPraha – Podmokly (dnes část Děčína), první vlak přes nějprojel 1. června 1850. Měří 1 120 metrů, široký je 9 metrůa původně měl 87 oblouků. Vede z Holešovic Karlínem ažna Masarykovo nádraží. Je historicky prvním pražským železničnímmostem přes Vltavu a druhým nejstarším dochovaným pražským mostem. Je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v ČR. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě. Most postavily firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny za 1,5 milionu zlatých. Viadukt je postaven ze žuly ze Schwarzenberského lomu, který je dnes na dně Orlické přehrady, pilíře měly pískovcové obklady. Jméno dostal po stavbyvedoucím státní dráhy Aloisi Negrellim.
Další články této rubriky
Výhodnější cestování na ČD využívá už 1 500 policistů
15.4.2025 - Úspěšná spolupráce dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku existence. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, v případě potřeby pak pomáhají vlakovému personálu. Zvýhodněné… »
Představitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravě
12.4.2025 - V Praze se v půlce března uskutečnilo jednání mezi Českými drahami a maďarským národním dopravcem MÁV. Do metropole zavítal generální ředitel holdingu MÁV Zsolt Hegyi spolu s řediteli pro osobní dopravu a strategii. Na české… »
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »