Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

17.6.2015 – autor: PETR SLONEK

Poslední část dlouhodobé rekonstrukce pražského hlavního nádraží pomalu spěje k závěru. Oprava letos ale zdaleka neskončí. Sice se otevře slavná Fantova kavárna, jejíž interiér prošel náročnou obnovou a nový nájemce plánuje zahájení provozu začátkem léta, zbývá však ještě kompletně dodělat její okolí.

Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

Se stavem oprav této železniční tepny se před květnovým zasedáním seznámila dozorčí rada Českých drah. Práce provádí na základě smlouvy společnost Grandi Stazioni ČR a dokončit by je měla na podzim příštího roku. Firma sice do projektu investovala stovky milionů korun, nicméně zatím stačila zrekonstruovat jen novou odbavovací halu a Fantovu kavárnu. Zbytek historické výpravní budovy na stavbaře stále čeká. Jedná se přitom o unikátní secesní stavbu vybudovanou v letech 1901–09 podle návrhu architekta Josefa Fanty.

 „Je bohužel zřejmé, že za rok a půl není Grandi Stazioni schopna své závazky splnit. Aktuálně tedy řešíme, co dál,“ vysvětlil František Bureš, člen představenstva ČD pro techniku, servis a majetek. „Chceme, aby náš partner smlouvu dodržel a budovu opravil. V opačném případě bychom mu nemohli prodloužit nájem na dalších 30 let, jak stojí ve smlouvě."

České dráhy mají v podstatě jen dvě možnosti: po vypršení stávající smlouvy hlavní nádraží převzít zpět do své správy, nebo se s investorem dohodnout na prodloužení termínu. Která z těchto variant zvítězí, bude záležet na dalších jednáních. „Předpokládáme, že nám náš partner dá příslušné záruky, že stavbu skutečně dokončí. Očekávám z italské strany aktivitu a vstřícnost,“ dodal Bureš. Obě strany už nicméně deklarovaly, že se dohodnout chtějí. „Jednáme s Českými drahami o pokračování rekonstrukce zbývajících prostor uvnitř nádraží,“ řekl Martin Hamšík ze společnosti Grandi Stazioni.

Dorazili zástupci obou institucí

Ve staré výpravní budově se nacházely restaurace, čekárny nebo salonky pro vznešenou klientelu. Prostory jsou dodnes dekorovány ve stylu secese, velká část z nich je však nevyužita. Kanceláře slouží nejen Českým drahám, ale také SŽDC a Drážnímu úřadu.

Zástupci obou institucí byli na prezentaci přítomni, stejně jako italský velvyslanec v Praze Aldo Amati a jednatel Grandi Stazioni Česká republika Andrea Odoardi.

„Jako kontrolní orgán Českých drah jsme chtěli osobně prověřit, co se na hlavním nádraží skutečně udělalo a co zůstává jen na papíře. V sousedství Fantovy kavárny by měl být podle projektu moderní CD Lounge a na druhé straně restaurace. Nic z toho jsme zatím neviděli. Pracovat se nezačalo ani na fasádě a střeše objektu. Doufám, že se k tomu investor postaví čelem a své závazky splní,“ uzavřel předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika