Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

17.6.2015 – autor: PETR SLONEK

Poslední část dlouhodobé rekonstrukce pražského hlavního nádraží pomalu spěje k závěru. Oprava letos ale zdaleka neskončí. Sice se otevře slavná Fantova kavárna, jejíž interiér prošel náročnou obnovou a nový nájemce plánuje zahájení provozu začátkem léta, zbývá však ještě kompletně dodělat její okolí.

Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna

Se stavem oprav této železniční tepny se před květnovým zasedáním seznámila dozorčí rada Českých drah. Práce provádí na základě smlouvy společnost Grandi Stazioni ČR a dokončit by je měla na podzim příštího roku. Firma sice do projektu investovala stovky milionů korun, nicméně zatím stačila zrekonstruovat jen novou odbavovací halu a Fantovu kavárnu. Zbytek historické výpravní budovy na stavbaře stále čeká. Jedná se přitom o unikátní secesní stavbu vybudovanou v letech 1901–09 podle návrhu architekta Josefa Fanty.

 „Je bohužel zřejmé, že za rok a půl není Grandi Stazioni schopna své závazky splnit. Aktuálně tedy řešíme, co dál,“ vysvětlil František Bureš, člen představenstva ČD pro techniku, servis a majetek. „Chceme, aby náš partner smlouvu dodržel a budovu opravil. V opačném případě bychom mu nemohli prodloužit nájem na dalších 30 let, jak stojí ve smlouvě."

České dráhy mají v podstatě jen dvě možnosti: po vypršení stávající smlouvy hlavní nádraží převzít zpět do své správy, nebo se s investorem dohodnout na prodloužení termínu. Která z těchto variant zvítězí, bude záležet na dalších jednáních. „Předpokládáme, že nám náš partner dá příslušné záruky, že stavbu skutečně dokončí. Očekávám z italské strany aktivitu a vstřícnost,“ dodal Bureš. Obě strany už nicméně deklarovaly, že se dohodnout chtějí. „Jednáme s Českými drahami o pokračování rekonstrukce zbývajících prostor uvnitř nádraží,“ řekl Martin Hamšík ze společnosti Grandi Stazioni.

Dorazili zástupci obou institucí

Ve staré výpravní budově se nacházely restaurace, čekárny nebo salonky pro vznešenou klientelu. Prostory jsou dodnes dekorovány ve stylu secese, velká část z nich je však nevyužita. Kanceláře slouží nejen Českým drahám, ale také SŽDC a Drážnímu úřadu.

Zástupci obou institucí byli na prezentaci přítomni, stejně jako italský velvyslanec v Praze Aldo Amati a jednatel Grandi Stazioni Česká republika Andrea Odoardi.

„Jako kontrolní orgán Českých drah jsme chtěli osobně prověřit, co se na hlavním nádraží skutečně udělalo a co zůstává jen na papíře. V sousedství Fantovy kavárny by měl být podle projektu moderní CD Lounge a na druhé straně restaurace. Nic z toho jsme zatím neviděli. Pracovat se nezačalo ani na fasádě a střeše objektu. Doufám, že se k tomu investor postaví čelem a své závazky splní,“ uzavřel předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika