Železničář / Zpravodajství / Obstáli jsme v těžké zkoušce při stěhování hokejového národa
Obstáli jsme v těžké zkoušce při stěhování hokejového národa
3.6.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Národní železniční dopravce přepravil během Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2015 téměř šedesát tisíc fanoušků z celé republiky i ze zahraničí. Kdo chtěl fandit přímo na místě, mohl využít pohodlí vlakových souprav, které byly v mnoha případech posíleny o další vozy. Navíc vyjely noční speciální posilové rychlíky z Prahy do Olomouce a vrcholem se staly přepravy hokejistů jednotkami Pendolino mezi Prahou a Ostravou.
Cestování vlaky Českých drah bylo pro hokejová mužstva možná netradiční, ale určitě komfortní. Národní železniční dopravce získal možnost přepravy hokejových týmů ve výběrovém řízení a cesty hokejistů z různých zemí zajišťovaly mezi stanicemi Praha-Libeň a ostravským hlavním nádražím jednotky Pendolino. Na šesti se objevil reklamní polep s maskoty, králíky Bobem a Bobkem, a hrdým sdělením, že ČD jsou oficiálním partnerem Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2015. Díky Pendolinu šlo o nejrychlejší spojení, kterému daly týmy přednost před autobusovou a dokonce i leteckou přepravou.
„Na pravidelných spojích byly při dodržení značných bezpečnostních opatření vyčleněny vždy jeden až čtyři vozy. Všechny jednotky prošly pyrotechnickou prohlídkou, na palubě byli k dispozici policisté a hokejové týmy byly ve vlaku oddělené od ostatních cestujících. Z Ostravy do Prahy jsme před čtvrtfinále přepravili běloruský a finský tým, v opačném směru pak Švýcary a Švédy. Po čtvrtfinále jsme mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou zabezpečili přepravu hráčů z USA, Ruska, Švédska a navíc ještě ze Švýcarska, včetně jejich doprovodu a rozhodčích,“ říká ředitel Odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta.
CityElefant jezdil až do Olomouce
Fanouškům ledního hokeje vyšly České dráhy vstříc především posilovými vlaky po odehraných zápasech jak mezi libeňským a pražským hlavním nádražím, tak i na trase Praha-Libeň – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc hl. n., které zabezpečovaly jednotky CityElefant. V jednom případě tento vlak jel přes Ostravu až do Bohumína. V případě prodloužení zápasů byl odjezd posilových vlaků operativně posunut zhruba o čtyřicet minut od ukončení zápasu. K O2 areně v Praze, kde bojoval mimo jiné i český tým, to bylo nejblíže ze stanice Praha-Libeň, případně z vysočanského nádraží. Právě v Libni v době šampionátu zastavovaly i vybrané vlaky vyšší kvality, které těmito stanicemi běžně projíždějí. „Šlo o více než dvacítku vlaků, které přivážely nebo odvážely fanoušky z Ostravy, Olomouce nebo Brna. Mimopražští fanoušci se od nádraží k hale dostali po dobře značené cestě s perfektní navigací, kde nikdo opravdu nemohl zabloudit,“ potvrzuje jeden z organizátorů ČD Pavel Kožený.
Velký zájem byl o speciální nabídku VLAK+ hokej
Navíc i některé vlaky od Plzně jely mimořádně přes pražské hlavní nádraží až do stanice Praha-Libeň a řada běžných spojů především z Moravy směrem do Prahy byla posílena až o pět vozů. Kdo mířil do Ostravy, měl to k hokejové aréně nejblíže ze stanice Ostrava-Svinov, kde zastavují všechny, tedy i dálkové vlaky vyšší kvality. Ty také zajistily zájemcům rychlé spojení z Letiště Leoše Janáčka z nového nádraží Mošnov, Ostrava Airport. Kdo si zvolil cestu na hokej vlakem, měl jedinečnou možnost využít slevu VLAK+ hokej. Šlo o zpáteční jízdenku, kde se za cestu na zápas zaplatilo obyčejné jízdné a zpáteční cesta byla zdarma. Tuto výhodnou nabídku využilo okolo patnácti tisíc fanoušků.
Například tři skupiny fandů z Břeclavska a Hodonínska, kteří směřovali na hokejový zápas Česka s Francií do Prahy, využily EuroCity Slovenská strela hlavně díky nekomplikovanému přesunu. „Autem bychom nejeli, chceme si dát cestou nějaké pivko a popovídat si. Těšíme se nejen na vlastní hokej, ale i do Prahy, kam se běžně nedostaneme. A jízdenka VLAK+ hokej nám ušetřila spoustu peněz,“ řekl „mluvčí“ skupiny Pavel.
Spokojena byla i obsluha vlaků. „Problémy s fandy jsme nezaznamenali, naopak řada z nich byla nadšená z jízdy vlakem, který patrně jindy nevyužívají,“ sdělila Dana Korčáková, jedna z břeclavských vlakvedoucích ze ZAP Brno.
ČD posílily pět desítek spojů
V případě prodloužení zápasu dispečeři Českých drah, ve spolupráci se zaměstnanci ZAP, operativně domlouvali odkládání odjezdu posilových vlaků. „Zaměstnanec ZAP u O2 areny sledoval pohyb hokejových fanoušků, především pak jejich množství, a s našimi dispečery řešil případné posunutí odjezdu nočních spojů. Během šampionátu jsme posílili okolo pěti desítek vlaků a přidali necelou stovku posilových vozů,“ upřesnil šéfdispečer Lukáš Zástěra.
Ač se přepravy týmů plánovaly dopředu, těsně před jízdami nastala řada změn, jimž se dopravce snažil vyhovět. Příkladem může být odjezd běloruského týmu o den dříve. „Dispečeři a rezervační pracoviště zvládli vše bez problémů, za což jim patří velký dík, stejně tak i všem zaměstnancům ZAP, ať už vlakovým četám či osobním pokladníkům, kteří odbavovali zákazníky nebo podávali informace o změnách. Zabodovali i operátoři Kontaktního centra. Poděkování patří také zaměstnancům DKV. Všichni dokázali, že jim na dobrém jménu ČD záleží," shrnul spolupráci celého úseku osobní dopravy člen představenstva Michal Štěpán.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »