Železničář / Zpravodajství / Nový web se přiblíží k aplikaci Můj vlak
Nový web se přiblíží k aplikaci Můj vlak
20.3.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Zákaznický portál Českých drah www.cd.cz dozná v létě radikálních změn. Více se přiblíží mobilní aplikaci Můj vlak a získá další užitečné funkce. Autoři slibují i jeho výrazné zpřehlednění. Naopak korporátní stránka www.ceskedrahy.cz se zatím měnit nebude.
Už o letních prázdninách by měli zákazníci Českých drah nakupovat jízdenky přes nový webový portál, který se svým designem hlásí k pozitivně vnímané mobilní aplikaci Můj vlak. Cestující se mohou těšit hlavně na nové funkce zjednodušující elektronické odbavení. Beze změn nezůstane ani uživatelský profil. Cestující si bude moci ukládat oblíbené spoje, vlaky, stanice anebo přiřadit příbuzné či kamarády do oblíbených záložek a využít je například při nákupu jízdenek.
Přehlednost a jednoduchost především
Autoři stránek se snažili, aby nákup jízdenky a vůbec práce s webem byla rychlejší, intuitivnější a hlavně jednodušší. A to i pro nepříliš zkušené uživatele. „Méně je někdy více, a proto jsme se s kolegy rozhodli začít, jak se říká, na zelené louce a nešli jsme cestou postupného faceliftu stávajícího webu,“ uvedl Roman Menc, jeden z lídrů projektu a také jeho designér. Nejen proto zvolil tým autorů moderní 2D „flat“ design bez rušivých 3D efektů, barevných přechodů či zbytečných rušivých fotografií. Uhlazenou podobu ocení i příznivci tabletů, webová verze je jim de facto šitá na míru co do dotykového ovládání, tak i podpory vysokého rozlišení. Samozřejmě to ale neznamená, že by lidé nakupující na klasickém počítači byli o cokoli ochuzení. Milovníci nákupů v mobilu mohou využít mobilní aplikaci. „V plochém 2D designu lze lépe vypíchnout důležité informace,“ vysvětlil Menc. To se například týká osobního profilu a uživatelského dashboardu (stránka s widgety), kde si budou moci cestující nastavit veškeré funkce. Na jednom místě si tak za pomoci widgetů spraví věrnostní program, Peněženku na In Kartě, ČD Kredit nebo In Kartu jako takovou. „Pokud zákazník uzná za vhodné, může si v profilu zaškrtnout i možnost odebírání newsletteru a spravovat ony oblíbené položky,“ připomněl Menc další podstatné výhody, jež například nenajdete ani v Mém vlaku. Zkrátka, profil si můžete poskládat na míru.
Do profilu a dashboardu může navíc cestující vstoupit prakticky ze kterékoli podstránky jedním klikem. Autoři počítají i s možností zrychleného nákupu pomoci kreditového účtu. Funkcionalita bude určena lidem, kteří si nebudou chtít vybrat různé doplňkové služby. V tomto případě vývojáři mysleli na uživatele, kteří nakupují za pět minut dvanáct – těm bude stačit pár kliků a jízdenku budou mít na světě.
Vyplatí se čekat
Profil si bude muset každý zákazník nastavit. Web si ho ale už bude pamatovat. K němu si pak může dle libosti přidat profil příbuzného nebo kamaráda. „Nahrát může i vlastní obrázek. Když nebude chtít, dostane na vybranou z galerie ,avatarů‘. Pro fajnšmekry máme i přísnou tchýni,“ konstatoval s úsměvem Menc. Připojování profilů především usnadní nákup společné jízdenky, systém pak například dokáže vyhledat optimální cenovou nabídku. „Většina nápadů je naší provenience, u konkurence jsme se inspirovali minimálně. Vycházeli jsme i z principů a mechanizmů naší úspěšné aplikace Můj vlak,“ podotkl Menc s tím, že profil na webovém portálu bude s profilem v mobilní „apce“ úzce spolupracovat.
Aplikace jako taková může za delší vývoj celé stránky. „Potřebovali jsme si na ní ověřit pár mechanismů. Delší testování se ale osvědčilo,“ vysvětlil. Vývoj tedy trvá déle, zato výsledek by měl být o to kvalitnější. „Nechtěli jsme mít na webu mraky funkcionalit, které cestující nepotřebuje. Základem jsou odbavovací funkce a důraz na prodej jízdenek a služeb,“ popsal autor. Oblíbená e-shopová „šotofunkce“ znázornění řazení konkrétního vlaku v reálných nátěrech se zruší. Cestující nově uvidí jen schematický vláček s ikonkami služeb, které jsou v daném vozu nabízeny. Nabídka e-shopu je však neměnná.
Zatím beze změny bohužel zůstává i nemožnost výběru konkrétního místa u vlaků zahraničních dopravců. „České dráhy tento problém řeší společně s kolegy ze zahraničí v rámci UIC. Cílem by mělo být vytvoření všemi uznávaného protokolu o sdílení informací o místech v rezervačních systémech. Pokud bude jednání úspěšné, jsme připraveni tuto kýženou funkci ihned nasadit,“ dodal Menc. Časový horizont však nelze nyní odhadnout.
V následujících týdnech budou programátoři pracovat na dalších podstránkách a různých vylepšeních, která uživatelé berou jako samozřejmost. „Nyní jsme ve fázi, kdy některé části stránek testujeme a ladíme, některé ještě vyvíjíme. Musíme ještě zapracovat na textech,“ vyjmenoval Menc další nezbytné kroky. Korporátní web www.ceskedrahy.cz zatím omlazovací kúrou neprojde, veškeré úsilí programátorů je směřováno na zákaznický portál www.cd.cz.
Jen výhody
▪ 4 základní aplikace pro komplexní odbavení (tak jako u Mého vlaku)
▪ podpora předplaceného ČD Kredit + možnost zrychleného nákupu
▪ ukládání uživatelů, spojů, vlaků, stanic atd. do oblíbených záložek
▪ cenové alternativy k vyhledanému spojení
▪ nový uživatelský profil, dashboard (stránka s widgety)
▪ provázání se sociálními sítěmi (twitter, facebook, youtube)
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »