Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

27.4.2021 – autor: PETR SLONEK

Po mnohaletém růstu počtu cestujících ve vlacích Českých drah se loni tento trend obrátil. Na vině je pandemie koronaviru, která zájem lidí dočasně zastavila. České dráhy loni přepravily 117,7 milionu zákazníků, což představuje meziroční pokles přibližně o jednu třetinu.

Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

Na výsledcích přeprav za rok 2020 se negativně podepsalo především snížení mobility obyvatelstva, ať už šlo o  přerušení výuky ve školách, omezení cestování do zahraničí, častější využívání home office nebo přerušení provozu ve velkých podnicích v některých regionech. Úbytek cestujících se citelně dotknul všech segmentů včetně regionálních spojů.
„Kvůli pandemii COVID-19 loni nastoupilo do našich vlaků o 64 milionů lidí méně než v předchozím roce, což představuje propad o zhruba 35 procent,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta. Dopravce podle něj nejvýznamnější pokles zaznamenal ve 2. a 4. čtvrtletí 2020. „Během první vlny koronaviru loni na jaře dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu,“ doplnil.
Výpadek turistů i nižší tržby
Výrazně se na číslech projevil také výpadek cest zahraničních turistů do a z Česka. Mimořádný pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně snížila o 4  km na jednu cestu. Ve vnitrostátní osobní dopravě ČD loni přepravily necelých 116 milionů cestujících, což je oproti roku 2019 pokles o 34 %. V mezinárodních spojích klesl počet zákazníků meziročně dokonce o 66 %. Loni přes hranice republiky cestovalo 1,9 milionu lidí, zatímco o rok dříve to bylo 5,5 milionu.
„Méně zákazníků a kratší cestovní vzdálenosti se promítly do příjmů. Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než čtyři miliardy korun na tržbách a ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 % cestujících oproti roku 2019,“ upozornil předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. „Pokud nechceme zastavit investice do vozidel a služeb, musíme snížit náklady. Podnikatelský plán na rok 2021 počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Úspory jsme hledali všude. Podle mě je reálné, abychom podle mezinárodních účetních standardů dostali Skupinu České dráhy do zisku, a mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu, by se měly přiblížit černé nule,“ věří Bednárik.
Bezpečné vlaky
Přestože mobilita obyvatel výrazně klesla, důvěra v železniční dopravu se neztrácí. Podle pravidelného průzkumu, který si České dráhy nechávají zpracovávat každoročně na podzim, lidé vnímají vlaky jako bezpečnější než autobusy. Národní dopravce se pak podle dotázaných s pandemií vyrovnal dobře. Všechny vlaky ČD procházejí pravidelným úklidem a jsou dezinfikovány. Firma také využívá moderní technologie, jako je ozonizace nebo nanonástřik. Instalují se rovněž zásobníky na dezinfekci, dopravce jimi vybavil už více než tisícovku vozidel. Za nákup ochranných pomůcek, dezinfekci vozů a další opatření České dráhy loni zaplatily téměř 140 milionů korun.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika