Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Na pomoc Ukrajincům vyjely i vlaky Českých drah

Na pomoc Ukrajincům vyjely i vlaky Českých drah

15.4.2022

České dráhy přepravily z ukrajinského Čopu do bezpečí zhruba 3 700 matek s dětmi a také řadu seniorů poté, co na jejich zemi na konci února zaútočila ruská armáda. Na Ukrajinu, ale i do sousedního Polska ČD vypravily několik speciálních vlaků, další pravidelné spoje zároveň posilovaly.

Na pomoc Ukrajincům vyjely i vlaky Českých drah

Ruský útok a vstup okupačních vojsk na Ukrajinu vyvolal v zemi na východ od Slovenska nebývale silnou uprchlickou vlnu. Na tu zareagovaly České dráhy, když vypravily hned druhý den po útoku vlak do polské Přemyšle, následovaný další šesticí humanitárních vlaků do Čopu na ukrajinsko-slovenském pomezí. Sedmý vlak dojel kvůli problémům v administrativě – nikoliv na straně dopravce – jen do Košic. Do bezpečí nakonec speciály přivezly zhruba 3 700 matek s dětmi, seniory, ale také nespočet domácích mazlíčků čítajících desítky psů, koček, želviček či papoušků. Ukrajinské železnice navíc oznámily, že Rusové při invazi na Ukrajinu zabili přinejmenším 33 želez-ničářů. 
Scénář organizace těchto speciálních spojů byl pokaždé stejný. Po nočním přejezdu desetivozové soupravy z Bohumína do Košic vlak ráno pokračoval do Čierné nad Tisou a Čopu. Na Ukrajině České dráhy ve spolupráci s dobrovolníky vyložily mnohatunový náklad humanitární pomoci a připravily soupravu na odpolední odvoz utečenců. Náklad končil přímo v Čopu na stanici anebo ve skladech poblíž hranice, odkud byl dále distribuován do vnitrozemí nebo potřebným v místě. Jinak tomu bylo u léků a medicínského materiálu. Ty si převzal kurýr přímo a odvezl je rovnou do Kyjeva, případně na frontu. 

Sběrná místa po celém Česku

Humanitární pomoc se k vlakům dostává prostřednictvím více než šedesátky sběrných míst ve stanicích po celé ČR. O organizaci se starají hlavně dopravci v rámci akce Železnice pomáhá. V první vlně vlaky pendlovaly mezi Ostravou a Čopem, později se rozjely i do Olomouce, Pardubic, Prahy a Plzně. Speciály byly vypraveny ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR, slovenskými a ukrajinskými železnicemi, Českým červeným křížem, Policií ČR, Správou železnic a jejich hasiči a dalšími partnery. Na palubě byly připraveny základní potraviny, deky, teplé i studené nápoje, hygienické potřeby a v případě potřeby základní zdravotní ošetření. 
Přestože musel být z důvodů na straně úřadů přerušen provoz speciální přímé linky z Česka do Čopu a zpět, bylo možné díky znovuotevření hraničního přechodu Čop – Čierna nad Tisou pro pravidelné vlaky a rychlé reakci ZSSK zabezpečit přepravu uprchlíků i nadále. Avšak s dodatečným přestupem v Košicích. Odtud lze pokračovat do ČR či Rakouska nebo dále na západ. Dva vlaky denně pravidelně odjíždějí ve směru do Česka i z polské Přemyšle ležící v blízkosti polsko-ukrajinské hranice. Ta se stala symbolem uprchlické krize, neboť se jedná o přechod s nejvyšším počtem běženců. Prochází tudy i více než 25 tisíc Ukrajinců denně. ČD proto vyhověly žádosti polských kolegů a k pokrytí kapacity spojů do Polska poskytly volné vozy, které umožnily vypravení dodatečných speciálních vlaků z hranice do polského vnitrozemí. 

Pomoc nekončí

Humanitární pomoc ale přerušením jízd vlaků ČD do Čopu neskončila. Na Ukrajinu je i nadále vypravována řada plně naložených nákladních vlaků s pomocí od obyvatel naší země. ČD pomáhají nejen s přepravou, ale i na pražském hlavním nádraží. Jde o místo, kudy velká část uprchlíků prochází. V budově hlavního nádraží poskytují ČD dodatečnou kapacitu v podobě přistavené soupravy pro přečkání chladných nocí. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika