Železničář / Zpravodajství / Na IV. koridoru se rodí obří stavby
Na IV. koridoru se rodí obří stavby
27.5.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto a vizualizace: SPRÁVA ŽELEZNIC
Zřejmě na žádné jiné dopravní stavbě v Česku se v současné době nepracuje více, než je tomu v případě čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Staví se totiž hned na třech dlouhých úsecích a na přestavbu čtvrtého už vznikají plány. Vyrostou zde další nové tunely, obří estakády, mohutné zářezy i stanice a zastávky. Navíc se plánuje zavedení dvoustovky.
Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží, Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí. To jsou tři úseky čtvrtého, tranzitního, železničního koridoru, kde nyní vládne těžká stavební technika a kde se v blízké budoucnosti svezeme rychlostí 200 km/h. Kromě toho Správa železnic už připravuje plány na modernizaci tratě mezi jihočeským Ševětínem a Nemanicemi. Samozřejmostí je instalace evropského zabezpečovače ETCS. Rekonstrukce tří úseků vyjde Správu železnic na zhruba 16,3 miliardy korun. Asi dvě třetiny pokryjí dotace z EU.
Praha Hostivař – Praha hl. n.
V centru Prahy se začalo kopat už před dvěma lety a další rok potrvá, než stavební firmy práce dokončí. Stávající trať se přeloží do nové stopy při jižním okraji bývalého seřaďovacího nádraží do souběhu s tratí Praha-Malešice – Praha-Vršovice. Ta bude provozně využívána pro zvýšení kapacity koridoru. Součástí stavby jsou rekonstrukce stanice Praha-Vršovice s výstavbou nového, čtvrtého nástupiště, nové zastávky Praha-Eden a stanice Praha-Zahradní Město. V obou případech už jsou dobudovaná například nástupiště včetně zastřešení. Všechna budou vybavena nástupní hranou 550 mm, což umožní pohodlný vstup do vlaků. Ve Vršovicích navíc vznikl podchod spojující Ukrajinskou a Bartoškovu ulici.
Stavební ruch je patrný také na mostě nad ulicemi Nad Vinným Potokem a Bartoškovou, resp. potokem Botič. Stavební firma opravuje most ve třech etapách tak, aby se příliš nenarušil silniční provoz v oblasti. Přemostěno je 43 metrů volného prostoru.
Stanice Praha-Zahradní Město, stojící nad podjezdem v Průběžné ulici, v němž vznikne i nový terminál MHD, dostane tři zastřešená nástupiště a podchod. Aktuálně Správa železnic upravila projekt tak zásadně, že na změny musí vypsat novou soutěž. Hledá firmu, která doplní objezd pro nákladní vlaky a současně upraví železniční svršek, spodek a trakční vedení pro úsek z Malešic do Zahradního Města. Současně stavbaři rozloží dvojité kolejové spojky v budoucí stanici Praha-Zahradní Město na dvě jednoduché. Změny přispějí ke snazšímu průjezdu nákladních vlaků z Malešic na Beroun a zpět.
Sudoměřice – Votice
Předmětem stavby je zdvoukolejnění trati, její vedení v nové stopě, opuštění stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky a zřízení nové u Červeného Újezdu. Cílem je zkrácení jízdních dob, zvýšení kapacity dráhy, zkrácení trasy o 2 km a také zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Nejvýznamnějšími stavbami jsou tunely Deboreč a Mezno. První zmíněný byl pod stejnojmenným kopcem proražen letos 11. února. Nyní stavbaři pracují na dobírce jádra tunelu, na izolacích a na sekundárním ostění. Tunel Deboreč je dlouhý 660 m a v celé délce klesá. Raženo bylo 562 metrů, zbytek dělníci hloubili. Nedaleký druhý tunel Mezno začali dělníci razit loni v září a bude měřit 840 metrů. „Razíme novou rakouskou tunelovací metodou, a to nikoliv razicím štítem, ale pomocí důlních strojů a trhacích prací,“ napsala Správa železnic na Facebooku. Předpoklad prorážky v kalotě tunelu Mezno je druhá polovina července 2020.
Součástí výstavby trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi jsou i mostní estakády u Ješetic, přes údolí nad obcí Radíč, s délkou 175 m a navazující s délkou 244 m. Práce tu začaly už v roce 2018, hotovo by mělo být za dva roky.
Soběslav – Doubí
Modernizovaný úsek ze Soběslavi do Doubí je dlouhý 8,8 km a opět se tu počítá se zdvoukolejněním a zavedením rychlosti 200 km/h. Mezi nejvýznamnější objekty stavby opět patří tunel – Zvěrotický s délkou 370 m. Vzniká ale v zářezu, tedy vrchol nad ním byl odtěžen, a poté, co bude konstrukce vylita z betonu, bude zpětně obsypán. Kvůli objektu je nutné odtěžit 140 000 m3 zeminy.
Tunelu budou sekundovat estakády přes údolí Černovnického potoka (832 m) a přes Kamenný rybník (263 m). Nechybí ani mohutné zářezy. Ty staré stavební technika zaveze materiálem ze současných náspů a z výkopů nově prováděné stavby, navrch se naveze ornice, oseje se, místy se vysází stromy a keře. Manažer infrastruktury zároveň jedná s některými obcemi o tom, že by se z části tělesa trati staly cyklostezky. S opravami Správa železnic začala loni, hotovo bude až v roce 2023. Novinkami jsou zastávky Myslkovice a Doubí u Tábora.
Nemanice – Ševětín
Modernizace a zdvoukolejnění úseku mezi jihočeskými Nemanicemi a Ševětínem je zatím jen na papíře. Trať měří zhruba 17 km a Správa železnic tu vybuduje dva dlouhé tunely (Chotýčanský – 4 810 m, Hosínský – 3 120 m). Prvně jmenovaný se stane nejdelším u nás, trumfne i Ejpovický tunel se 4 150 m. Celý úsek bude veden v nové stopě a projektován na rychlost 200 km/h. Stavba již získala kladné stanovisko k vlivu stavby na okolí (EIA) a měla být být zahájena v roce 2022, konec je naplánován na rok 2027. Investiční náklady jsou odhadnuty na 15,6 miliardy korun.
Další články této rubriky
Dětské kino nabídne 130 vlaků ČD
30.12.2024 - Cestující s dětmi se mohou těšit na více služeb a větší komfort. Už 130 dálkových vlaků nabídne dětské kino, stovky vlaků mají vozy s místy vybavenými hrou Můj vláček. Celkem 485 dálkových spojů nabízí vyhrazená místa… »
V polovině vlaků je možné nabíjet mobily a notebooky
26.12.2024 - Každá kancelář nebo domácnost potřebuje zdroj elektřiny pro napájení notebooků, mobilních telefonů, tabletů a další elektroniky. Nabíjet cestovní elektroniku lze nyní ve 4 184 spojích Českých drah, které tak lze snadno… »
ČD přivítaly setkání středoevropských dispečerů
22.12.2024 - Začátkem listopadu se do Prahy vrátilo mezinárodní jednání zástupců dispečinků hned šesti středoevropských železničních dopravců. Pozvání přijali kolegové z Rakouska (ÖBB Personenverkehr), Polska (PKP Intercity), Německa (DB… »