Železničář / Zpravodajství / Muzeum v Lužné zahájilo letošní sezonu
Muzeum v Lužné zahájilo letošní sezonu
17.5.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Depo historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka letos poprvé otevřelo své brány v sobotu 27. dubna. O návštěvníky tu nouzi neměli, ačkoli nebyla na programu žádná atrakce v podobě parních jízd. Možná to byla i výhoda. Ne každý se rád prochází tlačenicí, které jsou pro tematická setkání v Lužné pravidlem. Tradiční První parní víkend 11. a 12. května ovšem také nabízel řadu lákadel! Však na něj také přijely stovky zájemců, především rodiny s malými dětmi.

První otevřenou sobotu byli k vidění zaměstnanci depa při práci na vozidlech. Třeba Martin Macháček a Václav Peterka, brigádníci a členové sdružení SPPML, leštili směsí nafty a hydraulického oleje parní lokomotivu Buštěhradku, která se tak připravovala k představení na veřejnosti. „Ještě jsme si vzali patronát nad lokomotivou 464.053,“ říkají brigádníci a ukazují na nedaleké stání v rotundě. Řada jiných, už nablýskaných parních lokomotiv hrdě pózovala okolo točny.
Většina prací v Lužné je ale daleko prozaičtějších, i když neméně potřebných. „Protože zima letos trvala dlouho, museli jsme na konci dubna provést v našem muzeu řadu venkovních úprav, které byly teprve vidět o Prvním parním víkendu 11. a 12. května. Nejviditelnější bylo rozšíření výstavní plochy před halou,“ řekl nám Jindřich Rachota, vrchní přednosta Depa historických vozidel. Ještě dodal, že pro První parní víkend se před halu navezly další provozní exponáty z deponií.
Setkání parních mašinek z dob Rakousko-Uherska
Pracovníci v Lužné chtějí návštěvníky tuto sezonu obohatit zase něčím novým. O plánovaných letošních akcích v depu jsme již informovali v minulém čísle. Připomeňme například Model víkend 14. a 15. září, kdy zde proběhne i setkání motorových legend řady T 478.1 (Bardotky, Zamračené). Největší lákadla a taháky jsou ovšem připravené na 22. a 23. června. To se v Lužné setkají parní lokomotivy z bývalého Rakousko-Uherska. Mašinky dorazí i z Polska, Maďarska a Rakouska.
Návštěvníci budou moci vedle sebe vidět nejmenší lokomotivy řady 310.0 (rakouského označení 97) vedle jiné lokomotivy řady 310, největší rychlíkové lokomotivy bývalých Rakouských státních drah (u nás označené jako řada 375.0), které dorazí z Vídně. Mimochodem, lokálkový Kafemlejnek 310.076, vyrobený ve vídeňském Floridsdorfu roku 1899, se blýská pod břízkami už nyní. Poté, co byl sejmut z pomníku v Českých Budějovicích a opraven, proměnil se z ošuntělého bezdomovce na klenot jakékoli sbírky.
Dětský koutek s atrakcemi
Do Lužné z nedaleké Lubné vyrazily poslední dubnový víkend i děti turistického kroužku nazvaného Pionýrská skupina. Těm se samozřejmě mašinky v muzeu líbily a podle vlastního vyjádření tu nejsou ani poprvé. Nejvíce je ale lákala lokomotiva Tomáš, jež je spolu s dalšími vozidly-prolézačkami součástí nedávno zřízeného dětského koutku. Jak vidno, v Lužné máte co objevovat, ať jste v jakémkoli věku.
OTEVÍRACÍ DOBA:
27. 4.–31. 5. sobota, neděle + svátky
1. 6.–31. 8. denně mimo pondělí
1. 9.–28. 10. sobota, neděle + svátky
Otevřeno je v uvedené dny od 9.30 do 17.00 hodin. Další informace najdete na www.cdmuzeum.cz.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ZSSK zpoplatní prodej jízdenek u pokladen
13.3.2025 - Cestující ve vlacích na Slovensku čeká novinka. Dopravce ZSSK s platností od 15. března zpoplatní částkou jedno euro prodej jízdenek u pokladen. Za nákup dokladu ve vlaku se bude nově účtovat příplatek tři eura, tedy v přepočtu… »
V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu
12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »