Železničář / Zpravodajství / Muzeum v Lužné zahájilo další sezonu
Muzeum v Lužné zahájilo další sezonu
27.5.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka má za sebou První parní víkend. V polovině května zahájil novou sezonu příjezd protokolárního vlaku z Prahy s řadou významných hostů. V rámci oficiálního programu byl slavnostně odhalen i památník nestora tuzemské i středoevropské železnice Jaroslava Kocourka.

Zhruba tři tisíce návštěvníků si nenechalo v polovině května ujít letošní První parní víkend v muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka. Sobotnímu otevření muzejních bran předcházel páteční příjezd protokolárního vlaku z pražského hlavního nádraží. Představitelé ČD zde také odhalili památník Jaroslava Kocourka, uznávaného odborníka na železniční dopravu.
Příchozí se mohli těšit na řadu novinek. „Rozšířili jsme odstavné kolejiště, kde můžeme deponovat celé soupravy. Naproti nádražní budově se nám podařilo opravit vodárnu z roku 1871 a rozšířit sociální zázemí pro návštěvníky. Novinkami jsou i čekárna pro přečkání nevlídného počasí a pětice vyměněných vrat na rotundě,“ vyjmenoval vrchní přednosta Depa historických vozidel (DHV) v Lužné Jindřich Rachota. Veřejnosti se představil i zevrubně opravený Skaličák řady 433.001, který je v provozu DKV Brno. „Šlo o generální opravu a trvala více než rok,“ řekl Rachota.
Víkend párou zahalený
Pátek patřil oficialitám spojeným s příjezdem protokolárního vlaku se všemi, kteří se nějakým způsobem zasadili o rozvoj v oblasti nostalgie. „Pozvali jsme i spolupracující subjekty a také orgány samosprávy, poslance a senátory. Zkrátka jeli především ti, kteří se zasazují o rozkvět železniční nostalgie,“ podotkl člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Kromě toho byla v areálu muzea – za hvizdu právě opravené parní lokomotivy řady 433.001 – odhalena pamětní deska železničního odborníka evropského formátu pana Jaroslava Kocourka. „Fundament je ze základních kamenů výtopny Lužná – Lišany. Cedulky se jménem a číslem 498.015, tedy řady jeho oblíbené lokomotivy, odlila jedna z plzeňských sléváren. Pomník vytvořil akademický sochař Zbyněk Fojtů,“ sdělil Jindřich Rachota. Štěpán vyzdvihl vysokou odbornost Jaroslava Kocourka a také pro něj typický lidský přístup a veliký nadhled při řešení problémů. „Jeho náhlé úmrtí přišlo tehdy jako blesk z čistého nebe a zasáhlo stovky železničářů i příznivce dráhy nejen v Česku,“ vzpomněl Štěpán. Jaroslav Kocourek zemřel před deseti lety ve věku 56 let (více se o něm dočtete v některém z dalších vydání).
V hlavní roli Ušatá a Papoušek
Sobota a neděle už patřily výhradně veřejnosti. Do Lužné se mohli lidé vypravit i z pražského Masarykova nádraží historickou soupravou sestavenou z vozů Bai a lokomotivy 464.008. Retro vlak s Ušatou, jak se této krasavici přezdívá, poté s cestujícími vyrazil i do Stochova. Tam jim byl zpřístupněn Masarykův salonek. O sobotní odpolední návrat do metropole a nedělní ranní odjezd ve směru Lužná se naopak postaral Papoušek 477.043 s vozy řady Bam, Da a ABa. Ušatá z hradecké výtopny pak víkendové jízdy uzavřela cestou do Prahy.
České dráhy železniční nostalgii trvale podporují. „Tato disciplína je finančně velmi náročná. Kromě těch, kteří se o techniku starají, má nemalý význam i práce lidí, kteří se pohybují okolo marketingu a shánění sponzorů,“ připomněl Michal Štěpán. Upozornil i na jisté soupeření mezi spolky železniční historie. „V nostalgii se soupeření nevyplácí. Navzájem ji to vysiluje a v konečném důsledku může utrpět technika i návštěvnici.“
Další články této rubriky
SŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - Přerov
25.4.2025 - Modernizace první části trati z Brna do Přerova začíná, Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavba… »
Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem
22.4.2025 - Bezmála po deseti letech od tragického střetu Pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, při němž zemřeli tři lidé a další včetně strojvedoucího se vážně zranili, začala koncem března stavba… »
V červnu začne oprava poslední části Fantovy budovy
19.4.2025 - Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan GR, za zhruba 438 milionů korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech… »