Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Muzeum v Lužné u Rakovníka zahájilo novou sezonu

Muzeum v Lužné u Rakovníka zahájilo novou sezonu

27.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

ČD Muzeum Lužná u Rakovníka se už po sedmnácté stalo pódiem pro slavnostní zahájení nostalgické sezony Českých drah. V pátek 15. května sem vyrazil protokolární vlak se stovkami pozvaných hostů a o víkendu už muzeum patřilo veřejnosti. Ta se má letos i v následujících letech na co těšit, během slavnostního zahájení byly totiž odtajněny zajímavé projekty. Národní dopravce podporuje nostalgii významným objemem financí.

Muzeum v Lužné u Rakovníka zahájilo novou sezonu

Už v pátek byl o svezení nemalý zájem. Stalo se tak hlavně proto, že v čele protokolárního vlaku z Prahy se blýskla motorová lokomotiva T 499.0002 VUZ, která díky zaměstnancům DPOV, PSO Nymburk a mnoha dalších lidí, kteří také zajistili finance, letos znovu oživla. Kyklopovi na postrku pomáhal Brejlovec T 478.3101. „Doma“ v Lužné přivítal první letošní návštěvníky vrchní přednosta DHV Jindřich Rachota. Nezapomněl připomenout chystané letošní oslavy 170. výročí příjezdu prvního vlaku do Prahy, zhodnotit, co se povedlo a nastínit nejbližší plány.

Milovníky mašinek jistě potěší jeho slova o tom, že se dál intenzivně pracuje na opravě motorového vozu M 260.001 Stříbrný šíp, přímo v Lužné se dokončuje oprava brněnské 433.001 a chystá se renovace další páry – 414.096 z někdejšího českovelenického pomníku. Nadace okřídlené kolo připravuje opravu přípojného vozu řady Calm, která by měla proběhnout v příštím roce v Krnově. Vrchní přednosta také připomněl význam DHV pro opravárenství historických vozidel u nás: „Po ukončení činnosti železničních opraven a strojíren České Velenice se stala Lužná prakticky jedinou dílnou, která umí opravit parní lokomotivy rozchodu 1 435 milimetrů,“ uvedl a zároveň vyzdvihl fortel lidí v DPOV, kteří zase prokazují svůj um při opravách historických motorových lokomotiv a vozů.

Historii podporuje také správce infrastruktury

Kratší či delší zdravice vyslovili ředitel kanceláře GŘ ČD Jiří Kešner, ředitel NTM Karel Ksandr či generální ředitel VUZ Antonín Blažek. A nový rozměr nabrala spolupráce DHV a ČD Muzea Lužná u Rakovníka se SŽDC, která vyslala také řadu zástupců v čele s náměstkem generálního ředitele Josefem Hendrychem. Se správcem infrastruktury chce DHV realizovat společný projekt rozšíření kolejiště areálu, navíc bylo před sezonou krásně opraveno staré staniční skladiště v Lužné, kde by v budoucnu měla vzniknout nová expozice železniční infrastruktury. V ódách na tradici české železnice a péči o historická vozidla pokračoval Antonín Blažek, který knihou o stroji Kyklop ocenil přítomné osobnosti. „Která firma se může pochlubit takovou tradicí jako ČD?“ ptal se a navázal v souvislosti s národní hrdostí přes libeňskou hokejovou arénu na končící mistrovství i šikovnost někdejších výrobců vozidel v ČKD.

Papoušek si postavil hlavu

A abychom nezapomněli – předtančení country mažoretek, vůně cateringu a historické lokomotivy ohřívající se pod stromy na příjemném květnovém slunci, to vše navodilo tak báječnou atmosféru, že se pak málokomu chtělo vrátit „speciálem“, tentokrát v čele s Papouškem 477.043, zpět. V jeho režii se měla odehrát i sobotní jízda pro veřejnost z Prahy do Lužné, Papoušek si ale kvůli závadě vymývacího víčka postavil hlavu, a proto ho nahradil Brejlovec. Dobrou zprávou ale je, že na jeho opravě se intenzivně pracuje a v čele zvláštního vlaku z Loun do Lužné u příležitosti Dne dětí (30. 5.) by se měl opět objevit v plné síle.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika