Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Multifunkční pohodlí pendluje mezi Prahou a Bohumínem

Multifunkční pohodlí pendluje mezi Prahou a Bohumínem

11.10.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Flotila vozidel Českých drah pro dálkovou dopravu dostala na začátku září další posilu. V pravidelném provozu mezi Prahou a Bohumínem se objevily modernizované vozy řady Bbdgmee236, které potěší svou úrovní nejen běžné pasažéry, ale také stále se rozšiřující počet zákazníků, kteří cestují se svým bicyklem.

Multifunkční pohodlí pendluje mezi Prahou a Bohumínem

Premiérově byl tento vůz nasazen do běžného provozu na jeden den už 20. července, a to na dvojici spojů Ex 144/145 Landek. To byla ale jen krátká předehra. Od 8. září se ale v soupravě dálkových vlaků objevuje v pravidelném provozu. Řeč je o modernizovaných vozech, které na první pohled zaujmou nezvyklým uspořádáním oken a dveří. Ovšem mnohem větší překvapení čeká na cestující v interiéru, kde si na své přijdou nejen cestující s jízdními koly, ale také ti, kteří cestují s dětmi, osamoceně jedoucí dámy či tělesně postižení. Nová řada Bbdgmee236 se tak dá charakterizovat jediným slovem – multifunkční. 

Základ pochází z NDR, vylepšení ze Slovenska

Tato řada vznikla rozsáhlou rekonstrukcí vozů 2. třídy kombinovaných se služebním oddílem, jež byly vyráběny v letech 1987 a 1988 ve východoněmecké vagonce v Bautzenu. Již v době svého vzniku byly vybaveny podvozky GP 200 s kotoučovou brzdou a patřily mezi nejmodernější vagony v tehdejším východním bloku s maximální rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Zároveň šlo o jedny z prvních bezbariérových vozů ve střední a východní Evropě. Staly se proto velmi dobrým základem pro radikální rekonstrukci, která se dotkla zejména uspořádání interiéru.

Původcem modernizace je slovenský výrobce ŽOS Trnava, který zvítězil ve výběrovém řízení na rekonstrukci 64 kusů vagonů řad BDbmsee a BDhmsee v loňském roce. Celkové náklady dosáhnou 1,5 miliardy korun bez DPH. Do konce příštího roku by měla být podle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně zařazovány do souprav na dálkových spojích kategorie EuroCity, expres i rychlík, například na ramenech Bohumín – Brno či Brno – Plzeň.

Již bylo řečeno, že nejviditelnější změny se udály v interiéru. Na prvním, větším představku s nástupním prostorem je místo pro jízdní kola. Následují čtyři klasické oddíly, chcete-li kupé druhé vozové třídy po šesti místech, dva stejně velké „polooddíly“ ve velkoprostorové části. Jeden z oddílů je určen pro dámy, další pro cestující s dětmi do deseti let a dva oddíly nejblíže představku mají přednostně patřit těm cestujícím, kteří nastoupí s bicykly. 

Konečně pohodlné sedačky

Boční posuvné dveře ukrývají zvedací plošiny pro imobilní osoby. Prostor pro víceúčelové využití, jak se odborně nazývá, dále ukrývá malý uzamykatelný služební oddíl. Za přepážkou následuje bezbariérová toaleta, oddíl pro dva vozíčkáře a druhý nástupní prostor. Sedačky jsou příjemně měkké, polohovatelné, s kvalitním potahem. V oddílech najdete velké stolky. Výhodou je dostatek místa pro různé aktivity při jízdě na větší vzdálenost. Teplotu udržuje klimatizace ovládaná regulací firmy Regonik.

Informační systém nabízí informace ve vizuální i akustické podobě. V rozvaděči, situovaném ve skříni poblíž ruční brzdy, je modul pro sledování polohy vlaku a bezdrátový přenos dat, modul vlakové komunikační linky, jenž zajišťuje výměnu informací pro vlakovou linku WTB. Ovládací počítač se nachází v oddílu pro průvodce. Pomocí audio výstupu se z něj ovládá automatické hlášení vlakového rozhlasu. Displeje z LED diod ukazují informace o názvu a číslu vlaku, počáteční a cílové stanici a mezizastávkách. Lze zobrazit i zprávu mimořádného hlášení. V oddílech jsou instalovány rezervační panely.

Novinkou, byť ukrytou oku cestujícího, jsou také rekonstruované podvozky s povinným přemostěním záchranné brzdy. Vůz disponuje několika brzdnými systémy: samočinnou tlakovou (kotoučovou) brzdou, elektropneumatickou a elektromagnetickou, záchrannou PZ4 a ruční. Skluzu nově zabraňuje elektronický „protismyk“ PE 06 MSV. Předpokládá, že v dalších letech v rámci obnovy vozidlového parku bude snižován počet běžných vozů BDs se službou úschova během přepravy a naopak přibudou vozy s přepravou jízdních kol coby spoluzavazadla. S výrazně pohodlnějšími vozy se cestující budou postupně setkávat ve všech druzích dálkových spojů. 

KDE JEZDÍ TATO ŘADA

152/153 Hutník
146/147 Leoš Janáček
140/141 Beskyd

Cestující se s nimi zatím svezou mezi Prahou a Bohumínem, který je pro vozy i domovskou stanicí. 

Kolo v rámečku místo přeškrtnutého kufru

Významnou změnou je to, že na vlacích s vozy řady Bbdgmee236 bude stávající služba úschova během přepravy nahrazena přepravou formou rozšířené přepravy spoluzavazadel, především jízdních kol.

V tomto smyslu musely být upraveny i značky změnou jízdního řádu IDOS, a to tak, že u výše uvedených tří dálkových spojů (Hutník, Leoš Janáček a Beskyd) se zrušila značka „kufr v rámečku“ a zavedla značka „kolo v rámečku“, což znamená rozšířenou přepravu spoluzavazadel, především jízdních kol s povinnou rezervací místa pro jízdní kolo nebo místa pro cestujícího s jízdním kolem.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika