Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC

Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC

13.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Prvních třináct modernizovaných vozů Bdpee231 z šumperské továrny Pars nova obdržely České dráhy k novému jízdnímu řádu 2016. V polovině března letošního roku by národní dopravce měl mít k dispozici už celkem 31 modernizovaných vozů. Díky opci na rekonstrukci stejného počtu vozů bude celá flotila kompletní v srpnu 2016.

Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EuroCity

Původní řadu Btm(e), později Bp282 třetí výrobní série z roku 1991, vyrobila tehdejší moravskoslezská vagonka ve Studénce pro maximální rychlost 120 km/h. V té době šlo o poměrně moderní vozidla, která byla vybavena například kotoučovými brzdami. Modernizací všech 62 původních vozů zároveň zanikne kompletně řada Bp282. První vozy byly loni na podzim zařazeny do zkušebního provozu s cestujícími na vybraných rychlících na trati Praha – Plzeň – Cheb, od nového jízdního řádu jsou k vidění naopak na mezinárodní lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Po další dodávce by zhruba od května měly vozy Bdpee231 vyjet na trasu Praha – Plzeň – Železná Ruda a poslední dodávka vozů umožní na přelomu června a července rychlíkovou vozbu z Prahy přes Tábor a České Budějovice do hornorakouského Lince.

Interiér se zcela proměnil

Zákazníci ocení celkovou změnu interiéru s novými pohodlnými sedačkami ve velkoprostorovém uspořádání. Sedadla jsou uspořádána po čtveřicích a vybavena rozkládacími stolky pro pohodlné čtení, odložení občerstvení nebo práci na notebooku či tabletu. Jinak jsou koncipovány zásuvky – jedna se nachází pod stolkem u okna a druhá na noze stolku směrem do uličky. Tím odpadne leckdy nepříjemné přetahování kabelů od počítačů přes sedačky spolucestujících. K dispozici jsou i toalety s uzavřeným systémem a vůz je plně klimatizován. Navíc je uprostřed interiéru umístěna velkoobjemová police pro nadrozměrná zavazadla.

Nosiče kol i pro dlouhá provedení

Vozy jsou vybaveny pěti nosiči jízdních kol, z čehož dva jsou určené pro kola o velikosti devětadvacet palců, která se do běžných držáků ve stávajících vozech jednoduše nevejdou. Zásadní vnější vizuální změnou je i výměna původních nástupních skládacích dveří na kliku za nové předsuvné dveře. Také původní stahovací okna nahradila plná s determálními skly. Podle odborníků z Odboru kolejových vozidel ČD prochází postupně šedesátka vozů zásadní technickou modernizací splňující standardy RIC, takže jsou nově způsobilé pro provoz po celé Evropě s maximální rychlostí 160 km/h. Díky tomu jsou vozidla vybavena účinnými elektropneumatickými a také magnetickými brzdami. Nedílnou součástí modernizovaných vozů je nová elektrická výzbroj a také WTB (Wire Train Bus) komunikace pro přenos dat, která umožňuje jejich provoz s řídicími vozy a nasazení do souprav push-pull. A jedna zajímavost na závěr – vozy řady Bdpee231 splňují navíc specifické konstrukční podmínky pro provoz v tunelech o délce do pěti kilometrů.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 3.71

Další články této rubriky

Na fotbalové EURO 2024 pohodlně vlakemNa fotbalové EURO 2024 pohodlně vlakem

26.5.2024 - Mistrovství Evropy ve fotbale 2024 se nezadržitelně blíží a mnozí fanoušci začínají plánovat, jak se dopraví na zápasy konané v celkem deseti německých městech. Pohodlnou a zároveň ekologickou variantu přepravy nabízejí… »

České dráhy zahájily soutěžní dialog na nové moderní sídloČeské dráhy zahájily soutěžní dialog na nové moderní sídlo

20.5.2024 - České dráhy zahájily soutěžní dialog na nové sídlo Skupiny ČD v Praze. Administrativní a provozní zaměstnanci ČD jsou nyní rozmístěni v několika budovách v Praze, společnost proto hledá velký administrativní komplex s kapacitou… »

Cestování do Německa během léta s povinnými místenkamiCestování do Německa během léta s povinnými místenkami

19.5.2024 - Mezistátní vlaky EC mezi ČR a Německem na lince z Prahy přes Drážďany a Berlín do Hamburku a dalších severoněmeckých měst bude od 1. června do 1. září 2024 možné použít jen s povinnou místenkou. Dočasnou změnu zavádí… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika