Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC

Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC

13.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Prvních třináct modernizovaných vozů Bdpee231 z šumperské továrny Pars nova obdržely České dráhy k novému jízdnímu řádu 2016. V polovině března letošního roku by národní dopravce měl mít k dispozici už celkem 31 modernizovaných vozů. Díky opci na rekonstrukci stejného počtu vozů bude celá flotila kompletní v srpnu 2016.

Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EuroCity

Původní řadu Btm(e), později Bp282 třetí výrobní série z roku 1991, vyrobila tehdejší moravskoslezská vagonka ve Studénce pro maximální rychlost 120 km/h. V té době šlo o poměrně moderní vozidla, která byla vybavena například kotoučovými brzdami. Modernizací všech 62 původních vozů zároveň zanikne kompletně řada Bp282. První vozy byly loni na podzim zařazeny do zkušebního provozu s cestujícími na vybraných rychlících na trati Praha – Plzeň – Cheb, od nového jízdního řádu jsou k vidění naopak na mezinárodní lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Po další dodávce by zhruba od května měly vozy Bdpee231 vyjet na trasu Praha – Plzeň – Železná Ruda a poslední dodávka vozů umožní na přelomu června a července rychlíkovou vozbu z Prahy přes Tábor a České Budějovice do hornorakouského Lince.

Interiér se zcela proměnil

Zákazníci ocení celkovou změnu interiéru s novými pohodlnými sedačkami ve velkoprostorovém uspořádání. Sedadla jsou uspořádána po čtveřicích a vybavena rozkládacími stolky pro pohodlné čtení, odložení občerstvení nebo práci na notebooku či tabletu. Jinak jsou koncipovány zásuvky – jedna se nachází pod stolkem u okna a druhá na noze stolku směrem do uličky. Tím odpadne leckdy nepříjemné přetahování kabelů od počítačů přes sedačky spolucestujících. K dispozici jsou i toalety s uzavřeným systémem a vůz je plně klimatizován. Navíc je uprostřed interiéru umístěna velkoobjemová police pro nadrozměrná zavazadla.

Nosiče kol i pro dlouhá provedení

Vozy jsou vybaveny pěti nosiči jízdních kol, z čehož dva jsou určené pro kola o velikosti devětadvacet palců, která se do běžných držáků ve stávajících vozech jednoduše nevejdou. Zásadní vnější vizuální změnou je i výměna původních nástupních skládacích dveří na kliku za nové předsuvné dveře. Také původní stahovací okna nahradila plná s determálními skly. Podle odborníků z Odboru kolejových vozidel ČD prochází postupně šedesátka vozů zásadní technickou modernizací splňující standardy RIC, takže jsou nově způsobilé pro provoz po celé Evropě s maximální rychlostí 160 km/h. Díky tomu jsou vozidla vybavena účinnými elektropneumatickými a také magnetickými brzdami. Nedílnou součástí modernizovaných vozů je nová elektrická výzbroj a také WTB (Wire Train Bus) komunikace pro přenos dat, která umožňuje jejich provoz s řídicími vozy a nasazení do souprav push-pull. A jedna zajímavost na závěr – vozy řady Bdpee231 splňují navíc specifické konstrukční podmínky pro provoz v tunelech o délce do pěti kilometrů.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 3.71

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika