Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modernizace tepny u Úval: Odstartovala velká odklonová rošáda

Modernizace tepny u Úval: Odstartovala velká odklonová rošáda

4.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Cestování na vytížené trati mezi Prahou a Kolínem se opět zkomplikovalo. Od úterý 3. března je kvůli pokračujícím stavebním pracím ve stanici Úvaly, souvisejícím s modernizací 1. tranzitního koridoru, část dálkové dopravy odkláněna přes Lysou nad Labem. Prodloužila se jízdní doba mnoha spojů a posunuty byly jejich odjezdové časy. Kvůli velkému množství linek vedených přes Lysou musely být upraveny časy odjezdů i u vlaků na okolních trasách. Omezení této etapy potrvají do konce června.

Modernizace tepny u Úval: Odstartovala velká odklonová rošáda

Jestliže loňské jarní výluky spojené s pracemi na modernizaci úseku Úvaly – Praha-Běchovice byly náročné a s nemalým dopadem pro cestující, nyní to platí dvojnásob. Kvůli vyloučení nulté koleje a liché kolejové skupiny v Úvalech v kombinaci se souběžnou opravou dvoukolejného viaduktu přes údolí potoka Výmoly se výrazně snížila propustnost této stanice. Provoz byl ze tří kolejí sveden do jedné. Řada dálkových vlaků Českých drah je proto mezi Prahou a Kolínem vedena přes Lysou nad Labem. Komplikace potrvají až do 29. června, kdy má skončit další etapa modernizace této klíčové tratě.

Problémy tím ale neustanou. Na tuto fázi naváže rekonstrukce kolejí mezi Blatovem a Úvaly, kdy budou postupně rekonstruovány 2. traťová kolej, poté první a na posledních čtrnáct dní v srpnu také nultá. S ohledem na bezpečnost se proto zastaví provoz na 1. koleji a vlaky pojedou opět jen po jedné koleji.

Dálkové vlaky jedou přes Lysou nad Labem

Změny nyní čekají cestující v příměstské i dálkové dopravě, vlaky ČD Cargo a další dopravce. Osobní vlaky Českých drah jedou nově v posunutých časech, některé jsou odřeknuty a poslední večerní spoj nahradil autobus z Prahy hl. n. do Českého Brodu. Redukce na hodinový interval nastala u vlaků linky S7 do Úval, které kvůli opravám haly na pražském hlavním nádraží už od začátku února končí na Masarykově nádraží. K obsloužení frekvenčně silných zastávek cestující mohou využít spěšné vlaky.

Ovlivněna je i jízda osobních vlaků Kolín – Praha Masarykovo nádraží přes Lysou, takže je u odpoledních spojů z Kolína uspíšen odjezd o 9 minut, aby ho mohl předjet ve stanici Nymburk svazek dálkových vlaků jedoucích odklonem. Odpolední vlak z Milovic do Prahy projíždí méně frekventované zastávky Čelákovice-Jiřina, Zeleneč a stanici Praha-Horní Počernice, neboť ho následuje několik odkloněných expresů, které nesmí zbytečně brzdit.

Princip vedení vlaků dálkové dopravy je takový, že vlaky jedoucí ve špičce v preferovaném směru (tedy ráno a dopoledne směr Praha, odpoledne opačně) jsou směřovány přes Úvaly, dálkové v opačném směru odklonem přes Lysou nad Labem. U vlaků na dojezdu do Prahy se očekává mírné zpoždění, dálkové spoje z Prahy na východ ale vyrážejí v časnějších časových polohách – třeba Pendolina o 17 minut. U vlaků mezi Německem a Rakouskem, respektive Maďarskem, zůstane zachován eurotakt, s výjimkou vlaku EC 276, který je v pracovní dny veden přes Lysou. Vlak 442 Bohemia s ohledem na délku soupravy a bezpečnost cestujících nezastavuje v Kolíně.

Na koridoru bude rušno stále

Na ztížené podmínky se musejí připravit v místě stavby i obyvatelé Úval. Uzavřen je přejezd na českobrodském zhlaví a zároveň i podjezd pod stanicí. Cestující mířící k vlakům na nové nástupiště budou moci procházet částečně zpřístupněným podchodem a provizorní cestou od přejezdu k podchodu. „Tady SŽDC přistoupila na náš návrh. Původní řešení bylo přecházet po provizorním dřevěném přechodu, což by však zhoršilo bezpečnost a ještě více zkomplikovalo plynulost provozu,“ říká Lukáš Landsinger z oddělení provozu Odboru provozu ČD. Podle něj podobných problémů řeší správce infrastruktury SŽDC ve spolupráci s ČD, dopravci, ROPIDem a zhotovitelem od prosince už desítky.

Zdar celé akce závisí mimo jiné i na tom, v jakém technickém stavu se podaří udržet odklonovou trať 231. Tu totiž značně zatíží odklony rychlíků a také nákladních vlaků, navíc její stav není ideální. „Proto jsme se dohodli s úsekem infrastruktury SŽDC, aby se na ní daly provádět nezbytné opravné práce. O víkendech se podle potřeby odklonové vlaky mohou vrátit na trať 010,“ upřesňuje Lukáš Landsinger.  

Jak jedou vlaky ČD na tratích 010, 230, 270, 231

*Dva dopolední vlaky SuperCity Pendolino ve směru z Prahy na Ostravsko (503 a 505 s odjezdy z Prahy hl. n. v 7.39 a 9.39) budou z Prahy odjíždět o 17 minut dříve, tj. už v 7.22 a 9.22, a pojedou odklonem přes Lysou nad Labem. V opačném směru pojede pět vlaků SuperCity Pendolino ve směru z Ostravska do Prahy (510, 508, 506, 504 a 502 s obvyklými příjezdy do Prahy hl. n. ve 12.21, 14.21, 16.21, 18.21 a 20.21) odklonem přes Lysou nad Labem a přijedou do Prahy cca o 20 minut později. Vlaky SuperCity 518 a 519 budou vedeny náhradní soupravou standardu EC.

*Noční rychlík R 442 Bohemia z Humenného do Prahy nebude z důvodu jízdy odklonem přes Lysou nad Labem zastavovat ve stanici Kolín (vlak se nevejde k nástupišti, odkud se odjíždí do Lysé nad Labem, a není proto možné zajistit bezpečný nástup a výstup cestujících).

*Vlaky EuroCity a railjet Praha – Brno a dále po­jedou v obou směrech přes Úvaly (s výjimkou EC 276, jenž pojede v pracovní dny odklonem přes Lysou nad Labem). U těchto vlaků je potřeba počítat se zpožděním cca 10 minut.

*Vlaky EuroCity a expresy Praha – Olomouc a dále pojedou ráno a dopoledne z Prahy dříve a odklonem přes Lysou nad Labem. Půjde o vlaky EC 145, EC 221, Ex 147, EC 123, EC 111 a EC 223, které pojedou oproti pravidelnému jízdnímu řádu o 12 minut dříve, tj. už v 6.07, 7.07, 8.07, 9.07, 10.07 a 11.07. V odpoledních hodinách pojedou odklonem přes Lysou nad Labem dálkové vlaky v opačném směru z Olomouce do Prahy. Půjde o vlaky Ex 150, EC 222, EC 110, EC 122, Ex 146, EC 220, Ex 144, které budou nově přijíždět o 15–20 minut později (v 16.00, 17.00, 18.00, 19.05, 20.00, 21.00 a 22.00).

*Rychlíky Praha – Česká Třebová a dále pojedou v obou směrech odklonem přes Lysou nad Labem (výjimkou jsou brzké ranní a pozdně večerní spoje). Vlaky budou z Prahy odjíždět dříve a naopak sem budou přijíždět později. Rychlík R 879 pojede odklonem přes Lysou nad Labem a nebude již zastavovat ve stanici Praha-Vysočany.

*Rychlíky Praha – Havlíčkův Brod a dále pojedou ve směru z Prahy (kromě posledních dvou večerních vlaků) odklonem přes Lysou nad Labem a pojedou z Prahy dříve. Ve směru do Prahy pojede rychlík R 990 odklonem, ostatní vlaky pojedou po pravidelné trase se zpožděním cca 10 minut.

DETAILNÍ INFORMACE

Jsou k dispozici na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu, ve výlukovém jízdním řádu, který je k dispozici na www.cd.cz/cs/vnitrostatni-cestovani/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/k010vyluka02.pdf, u operátorů Kontaktního centra, ve všech dotčených stanicích a zastávkách a poskytne je také personál Českých drah. (České dráhy navíc chystají aktualizované vydání kartičkových jízdních řádů.)


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika