Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modernizace Masaryčky má stavební povolení

Modernizace Masaryčky má stavební povolení

12.2.2023 – autor: PETR SLONEK

Dlouho očekávaná modernizace pražského Masarykova nádraží pomalu získává konkrétní obrysy. Správa železnic nedávno získala další důležitý dokument – pravomocné stavební povolení. Ještě během jara vypíše výběrové řízení na zhotovitele a v průběhu letošního roku by měly začít i samotné stavební práce. Odhadované náklady činí přibližně 2,5 miliardy korun. Hotovo by mělo být v roce 2026.

Modernizace Masaryčky má stavební povolení

Masarykovo nádraží leží přímo v centru Prahy a je třetí nejfrekventovanější stanicí na tuzemské železnici. Cílem rozsáhlých stavebních úprav, které správce infrastruktury chystá, je přinést cestujícím komfort odpovídající všem náročným požadavkům dnešní doby. 
Součástí projektu je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku B pražského metra. Zároveň se rozšíří i počet nástupišť. Využijí je především vlaky, jež odsud v budoucnu pravidelně pojedou na letiště v Ruzyni. 

Lepší propojení prostoru
Architekti si také od rekonstrukce slibují lepší urbanistické začlenění prostoru nádraží do jeho okolí. Odstranění stávajících bariér pak zajistí nová platforma nad kolejištěm. Ta po svém dokončení vytvoří nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole. 
Ve stanici vznikne celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba se uskuteční za provozu, nutná budou pouze dílčí omezení provozu odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu. 
Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Rozdělená je na několik etap. V loňském roce začaly práce hned na dvou úsecích, konkrétně na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště. Postupně se však proměňuje okolí samotného Masarykova nádraží. Dominantou se stane rozestavěná devítipatrová budova navržená londýnským studiem světoznámé architektky Zahy Hadid. Developer Penta Real Estate má v této lokalitě investovat zhruba deset miliard korun. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

Skoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonuSkoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonu

4.5.2024 - České dráhy přepravují jízdní kola prakticky ve všech svých téměř 9 000 pravidelných spojích, které v jízdním řádu 2024 vypravují. Do vybraných turisty a cyklisty oblíbených míst ve spolupráci s kraji provozují v turistické… »

Železniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláčekŽelezniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláček

28.4.2024 - Starosta obce Střezimíř Miloš Jelínek, člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta a Jan Šatava ze společnosti Railway Capital podepsali na začátku března memorandum o spolupráci při prezentaci železniční dopravy v areálu… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika