Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Modernizace Masaryčky má stavební povolení

Modernizace Masaryčky má stavební povolení

12.2.2023 – autor: PETR SLONEK

Dlouho očekávaná modernizace pražského Masarykova nádraží pomalu získává konkrétní obrysy. Správa železnic nedávno získala další důležitý dokument – pravomocné stavební povolení. Ještě během jara vypíše výběrové řízení na zhotovitele a v průběhu letošního roku by měly začít i samotné stavební práce. Odhadované náklady činí přibližně 2,5 miliardy korun. Hotovo by mělo být v roce 2026.

Modernizace Masaryčky má stavební povolení

Masarykovo nádraží leží přímo v centru Prahy a je třetí nejfrekventovanější stanicí na tuzemské železnici. Cílem rozsáhlých stavebních úprav, které správce infrastruktury chystá, je přinést cestujícím komfort odpovídající všem náročným požadavkům dnešní doby. 
Součástí projektu je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku B pražského metra. Zároveň se rozšíří i počet nástupišť. Využijí je především vlaky, jež odsud v budoucnu pravidelně pojedou na letiště v Ruzyni. 

Lepší propojení prostoru
Architekti si také od rekonstrukce slibují lepší urbanistické začlenění prostoru nádraží do jeho okolí. Odstranění stávajících bariér pak zajistí nová platforma nad kolejištěm. Ta po svém dokončení vytvoří nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole. 
Ve stanici vznikne celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba se uskuteční za provozu, nutná budou pouze dílčí omezení provozu odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu. 
Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Rozdělená je na několik etap. V loňském roce začaly práce hned na dvou úsecích, konkrétně na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště. Postupně se však proměňuje okolí samotného Masarykova nádraží. Dominantou se stane rozestavěná devítipatrová budova navržená londýnským studiem světoznámé architektky Zahy Hadid. Developer Penta Real Estate má v této lokalitě investovat zhruba deset miliard korun. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika