Železničář / Zpravodajství / Modernizace Masaryčky má stavební povolení
Modernizace Masaryčky má stavební povolení
12.2.2023 – autor: PETR SLONEK
Dlouho očekávaná modernizace pražského Masarykova nádraží pomalu získává konkrétní obrysy. Správa železnic nedávno získala další důležitý dokument – pravomocné stavební povolení. Ještě během jara vypíše výběrové řízení na zhotovitele a v průběhu letošního roku by měly začít i samotné stavební práce. Odhadované náklady činí přibližně 2,5 miliardy korun. Hotovo by mělo být v roce 2026.
Masarykovo nádraží leží přímo v centru Prahy a je třetí nejfrekventovanější stanicí na tuzemské železnici. Cílem rozsáhlých stavebních úprav, které správce infrastruktury chystá, je přinést cestujícím komfort odpovídající všem náročným požadavkům dnešní doby.
Součástí projektu je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku B pražského metra. Zároveň se rozšíří i počet nástupišť. Využijí je především vlaky, jež odsud v budoucnu pravidelně pojedou na letiště v Ruzyni.
Lepší propojení prostoru
Architekti si také od rekonstrukce slibují lepší urbanistické začlenění prostoru nádraží do jeho okolí. Odstranění stávajících bariér pak zajistí nová platforma nad kolejištěm. Ta po svém dokončení vytvoří nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole.
Ve stanici vznikne celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba se uskuteční za provozu, nutná budou pouze dílčí omezení provozu odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu.
Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Rozdělená je na několik etap. V loňském roce začaly práce hned na dvou úsecích, konkrétně na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště. Postupně se však proměňuje okolí samotného Masarykova nádraží. Dominantou se stane rozestavěná devítipatrová budova navržená londýnským studiem světoznámé architektky Zahy Hadid. Developer Penta Real Estate má v této lokalitě investovat zhruba deset miliard korun.
Další články této rubriky
ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem
8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »
Kauza Falcon definitivně skončila
7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »
Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj
5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »