Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Moderní vlaky Českých drah cestující považují za standard

Moderní vlaky Českých drah cestující považují za standard

22.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy si každoročně nechávají zpracovat průzkum spokojenosti, ze kterého vychází, že se dopravce těší neustále se zvyšující oblibě. Zatím poslední šetření se uskutečnilo ve vlacích dálkové dopravy na konci loňského roku. S čím jsou lidé spokojení? Jak do výsledků promluvil covid a jak lidé kvůli pandemii omezili cestování vlakem?

Moderní vlaky Českých drah cestující považují za standard

Názor cestujících je pro České dráhy nesmírně důležitý a také zavazující. Zákazníci dopravce vnímají jako spolehlivého, cenově dostupného, rychlého a bezpečného. Do průzkumu ale výrazně promluvila pandemie covidu. Počty cestujících klesly, aktuálně jich je oproti předchozím letům o 25 až 30 procent méně, přičemž statistiky v předcovidových letech dokázaly překročit i 180 milionů přepravených osob za rok. Zůstává otázkou, co lidi dokázalo motivovat k nástupu do vlaku i v této nelehké době. Průzkum, který provedly společnosti ppm factum research a Insiqua, se uskutečnil ve vlacích dálkové dopravy loni v listopadu metodou osobního dotazování CAPI na vzorku 3 328 respondentů. 
„Z průzkumu vyplývá, že zhruba pětina lidí omezila cestování kvůli obavě z nákazy nebo omezení pohodlí z důvodu nošení respirátorů nebo roušek a přes sedmdesát procent cestujících svůj postoj k cestování během pandemie vůbec nezměnilo. Obecně se ale cestovalo méně, pokles zaznamenali všichni dopravci. Nejen ti železniční,“ uvedl Jakub Chmelík, ředitel odboru cenotvorby osobní dopravy ČD. „V případě nutných pandemických opatření je polovina cestujících akceptuje, a další třetina je dokonce vítá s ohledem na ochranu zdraví cestujících i personálu.“

ČD investují do služeb
Naopak účel cest se nezměnil. Nejčastěji lidé cestují za rodinou a přáteli, na služební cesty, za prací a studiem. Pokud vyráží do zahraničí, pak obvykle s přenocováním, a nejčastějším důvodem jsou výlet anebo zábava. Mezi hlavní a důležité aspekty stále patří vyhovující jízdní řád, snadnost a přehlednost nákupu jízdenky, bezpečnost cestování, čistota a pořádek, cena a komfort. Pakliže jednotlivé atributy porovnáme z hlediska spokojenosti, tak bodovaly snadnost a přehlednost nákupu jízdenky, její cena, kvalitní vlakový personál a celkový komfort jízdy ve vlaku.  Ve srovnání s předchozími roky se nejvíce zvýšila spokojenost s wi-fi, s palubním portálem na palubě a s možností nákupu kvalitních produktů na palubách. „Všechna tato kritéria jsou hodnocena lépe než například v roce 2019. Je však nutné mít na paměti, že vzorek dotazovaných cestujících byl trochu jiný než v roce 2019, a proto mohlo dojít ve vyšší míře k pozitivním hodnocením pravidelných cestujících, kteří mají obecně vyšší míru loajality k cestování vlakem,“ doplnil Jakub Chmelík. 
Zároveň je pravdou, že do služeb ČD v posledních letech masivně investovaly. V jízdním řádu 2022 nabízí národní dopravce 73 vlaků s palubním zábavně-informačním portálem, wi-fi je instalována v 90 procentech dálkových vlaků, resp. ve třetině všech denně vypravovaných spojů ČD v celé republice. V meziročním srovnání jezdí vlaků s wi-fi zhruba o tisícovku více. 

Vysoký standard pro všechny
Do čísel pozitivně promluvilo průběžné nasazování nové anebo modernizované techniky. „Cestující naše nové vlaky vnímají jako ty, které splňují vysoký standard dopravy,“ připomněl Jakub Chmelík. Nasazení moderních vlaků se promítlo i do spokojenosti s aktuální cestou a potvrdilo, že dvě třetiny cestujících jsou velmi spokojeny. I když jsou čísla přívětivá, ani v tomto případě ČD v modernizaci vozového parku určeného pro dálkovou dopravu nekončí. Už nyní je v provozu zcela nová flotila pětivozových jednotek InterJet, objednáno je dalších 180 vozů pro rychlost 230 km/h. Nemluvě o průběžném nasazování elektrických jednotek RegioPanter na krajské výkony a dalších tendrech na zcela novou či zánovní techniku. 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika