Železničář / Zpravodajství / Mikuláše a jeho družinu odvezla s dětmi Šlechtična
Mikuláše a jeho družinu odvezla s dětmi Šlechtična
7.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK
V sobotu 28. listopadu urazil historicky první mikulášský parní vlak na Vysočině rekordně dlouhou trasu. Brněnská Šlechtična 475.101 se soupravou nostalgických osobních vozů vyrazila na svoji trasu v brzkých ranních hodinách, aby mohla svézt mezi Náměští nad Oslavou, Třebíčí, Jihlavou a Havlíčkovým Brodem stovky malých i velkých zájemců a také několik Mikulášů a jejich družinu.
Mikulášská jízda byla završením letošního projektu Bezpečná Vysočina, který pořádal Kraj Vysočina společně s Českými drahami a dalšími partnery. „Protože se děti po celý rok prakticky jen vzdělávaly a poučovaly, připravili jsme společně s Krajem Vysočina jednu čistě zábavnou akci, a tou se stal právě historicky první parní mikulášský vlak v našem kraji,“ vysvětlila ředitelka jihlavského Regionálního obchodního centra Českých drah Lenka Horáková. Železnice se tak nenásilnou formou prezentovala i jako možná forma cestování, neboť řada malých dětí vlakem ještě ani nejela. „Třeba po mikulášské jízdě, která mimochodem měla velký ohlas – svezli jsme okolo tisícovky lidí, některé děti přesvědčí své rodiče, že budou vlakem jezdit častěji. Doba je k tomu ideální, protože mohu s radostí prohlásit, že i v nadcházejícím roce zůstal v našem kraji zachován stejný počet vlaků osobní dopravy,“ dodala Lenka Horáková.
Parní legendě pomáhala na postrku Bardotka
Parní vlak vedený spolehlivým mohutným strojem 475.101 vyjel z brněnského depa již o sedmé ranní, aby okolo deváté dorazil do Náměště nad Oslavou, odkud byl oficiálně Mikulášský vlak veden. Souprava plná dětí se svými rodiči a s třemi družinami Mikulášů, andělů a čertů vyrazila pár minut před půl desátou do Třebíče, kam ji na přípřeži vydatně pomáhala historická motorová lokomotiva Bardotka T 478.1001. Důvod je nasnadě – jde o trať s velkými sklony, kde by parní stroj mohl mít problémy s tažením celkem šesti Rybáků řady Ce, jednou služební „Backou“ a navíc bufetovým vozem řady Ar. Díky tomu se podle Petra Fialy z ROC Jihlava ušetřilo i značné množství uhlí, a Šlechtična se tak vodou doplňovala pouze třikrát, jednou v Havlíčkově Brodě a dvakrát v Třebíči.
Mikulášský vlak navíc odjel nestandardně dlouhou trasu – s cestujícími absolvoval v úseku Náměšť nad Oslavou – Jihlava – Havlíčkův Brod obousměrně 176 kilometrů a k tomu je nutno připočíst ještě návoz a odvoz vlaku z pětačtyřiceti kilometrů vzdáleného brněnského depa. Mašinka ale šlapala jako hodinky, jízdní řád se vyjížděl takřka na minutu přesně, takže spokojenost vládla i mezi příznivci a zaměstnanci železnice. „Pekelný“ vlak se vydal o půl třetí odpoledne zpět z Havlíčkova Brodu a svoji jízdu oficiálně ukončil o půl sedmé večer opět v Náměšti nad Oslavou.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »