Železničář / Zpravodajství / Mikuláše a jeho družinu odvezla s dětmi Šlechtična
Mikuláše a jeho družinu odvezla s dětmi Šlechtična
7.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK
V sobotu 28. listopadu urazil historicky první mikulášský parní vlak na Vysočině rekordně dlouhou trasu. Brněnská Šlechtična 475.101 se soupravou nostalgických osobních vozů vyrazila na svoji trasu v brzkých ranních hodinách, aby mohla svézt mezi Náměští nad Oslavou, Třebíčí, Jihlavou a Havlíčkovým Brodem stovky malých i velkých zájemců a také několik Mikulášů a jejich družinu.
Mikulášská jízda byla završením letošního projektu Bezpečná Vysočina, který pořádal Kraj Vysočina společně s Českými drahami a dalšími partnery. „Protože se děti po celý rok prakticky jen vzdělávaly a poučovaly, připravili jsme společně s Krajem Vysočina jednu čistě zábavnou akci, a tou se stal právě historicky první parní mikulášský vlak v našem kraji,“ vysvětlila ředitelka jihlavského Regionálního obchodního centra Českých drah Lenka Horáková. Železnice se tak nenásilnou formou prezentovala i jako možná forma cestování, neboť řada malých dětí vlakem ještě ani nejela. „Třeba po mikulášské jízdě, která mimochodem měla velký ohlas – svezli jsme okolo tisícovky lidí, některé děti přesvědčí své rodiče, že budou vlakem jezdit častěji. Doba je k tomu ideální, protože mohu s radostí prohlásit, že i v nadcházejícím roce zůstal v našem kraji zachován stejný počet vlaků osobní dopravy,“ dodala Lenka Horáková.
Parní legendě pomáhala na postrku Bardotka
Parní vlak vedený spolehlivým mohutným strojem 475.101 vyjel z brněnského depa již o sedmé ranní, aby okolo deváté dorazil do Náměště nad Oslavou, odkud byl oficiálně Mikulášský vlak veden. Souprava plná dětí se svými rodiči a s třemi družinami Mikulášů, andělů a čertů vyrazila pár minut před půl desátou do Třebíče, kam ji na přípřeži vydatně pomáhala historická motorová lokomotiva Bardotka T 478.1001. Důvod je nasnadě – jde o trať s velkými sklony, kde by parní stroj mohl mít problémy s tažením celkem šesti Rybáků řady Ce, jednou služební „Backou“ a navíc bufetovým vozem řady Ar. Díky tomu se podle Petra Fialy z ROC Jihlava ušetřilo i značné množství uhlí, a Šlechtična se tak vodou doplňovala pouze třikrát, jednou v Havlíčkově Brodě a dvakrát v Třebíči.
Mikulášský vlak navíc odjel nestandardně dlouhou trasu – s cestujícími absolvoval v úseku Náměšť nad Oslavou – Jihlava – Havlíčkův Brod obousměrně 176 kilometrů a k tomu je nutno připočíst ještě návoz a odvoz vlaku z pětačtyřiceti kilometrů vzdáleného brněnského depa. Mašinka ale šlapala jako hodinky, jízdní řád se vyjížděl takřka na minutu přesně, takže spokojenost vládla i mezi příznivci a zaměstnanci železnice. „Pekelný“ vlak se vydal o půl třetí odpoledne zpět z Havlíčkova Brodu a svoji jízdu oficiálně ukončil o půl sedmé večer opět v Náměšti nad Oslavou.
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »