Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Mezi Prahou a Moskvou byly nasazeny nové lůžkové vozy

Mezi Prahou a Moskvou byly nasazeny nové lůžkové vozy

13.8.2014 – autor: PETR HORÁLEK, PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Prestižní spoj EN Vltava se může pochlubit zajímavou novinkou v podobě nasazení nových lůžkových vozů, které byly vyrobeny ve vídeňském závodě společnosti Siemens. Nabízejí o něco vyšší komfort než jejich předchůdci, takže kvalita cestování mezi českým a ruským hlavním městem se na turisty vyhledávaném spoji jednoznačně zvýšila. Do každého vozu se vejde až 32 cestujících, kterým se dostane takřka luxusního pohodlí.

Mezi Prahou a Moskvou byly nasazeny nové lůžkové vozy

Cestující v mezinárodním spoji EN Vltava mezi Prahou a Moskvou mohli v posledních dnech zaznamenat zajímavou změnu ve složení soupravy. Vlak je sestaven z nových lůžkových vozů, které si Ruské dráhy objednaly u konsorcia složeného z firmy Siemens a TVZ (Tverskoj Vagonostrajitělnyj Zavod). Dopravce si jich v roce 2009 objednal dvě stě kusů. Nyní se první z nich dostaly do provozu. Výše zakázky jen u Siemensu činila 320 milionů eur (asi 8,96 miliardy korun). Výroba vozů proběhla ve vídeňském závodě této společnosti. Asi 35 procent komponentů pochází z ruských zdrojů.

V každém voze se nachází osm kupé s celkem 32 lůžky, resp. 32 místy pro cestující. Uspořádání je jako v tradičních ruských lůžkových vozech, tedy dvě lůžka na obou stranách kupé, což se liší od evropského uspořádání podle podmínek RIC (tři lůžka nad sebou). Tvarově vůz připomíná jednotky railjet. V kupé cestující najde i hygienický koutek včetně umyvadla a sklopný stolek pod oknem. Ve voze se rovněž nachází kupé a další pracovní prostor pro průvodce vozu, klasický záchod a pak také záchod se sprchou (s protiskluzovou podlahou). Skoro netřeba dodávat, že záchodový systém je uzavřený.

Provoz vozu má zvládat venkovní teplotu od –40 do +45 stupňů Celsia. Samozřejmostí je klimatizace – cirkulace vzduchu probíhá obdobně jako ve voze s klasickými kupé. Teplý vzduch se dostává do prostoru z podlahy, zatímco studený vzduch shora. Cestující mají k dispozici chytrý informační systém. Venkovní displej ukazuje cíl cesty, vnitřní displej u vchodu teplotu, čas, cíl cesty a rovněž ukazatel obsazenosti toalety. V každém kupé jsou komunikátory pro kontakt s personálem. Ve všech prostorách vozu se nacházejí protipožární detektory.

Vozy se vyrábějí pro maximální rychlost 200 km/h, na území Ruska jen 160 km. Vzhledem k odlišnému rozchodu mají podvozky jak pro 1 435 mm, tak 1 520 mm. Délka vozu činí 26 400 mm, šířka 2 825 mm. Hmotnost je udávána 57,5 tuny.

TECHNICKÉ VLASTNOSTI

Max. rychlost: 200 km/h, resp. 160 km/h

Délka vozu: 26 400 mm

Šírka vozu: 2 825 mm

Hmotnost: 57,5 t

Pocet lužek: 32 

Vlakové napájení: AC – 1 000 V, 16,7 Hz/50 Hz, 1 500 V/50 Hz, 3 000 V/50 Hz; DC – 1 500 V, 3 000 V 

Síť ve voze: 3AC – 400 V/50 Hz, 400/230 V/50 Hz; DC – 110 V

Baterie: 110 V


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika