Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Lužná přivítala první parní víkend

Lužná přivítala první parní víkend

5.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Letošní sezona v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se naplno rozběhla. Za sebou má první letošní parní víkend. Z Prahy vyrazily dva speciální parní vlaky v čele se Štokrem a Papouškem. Cestující se mohli s párou svézt i do Rakovníka a zpět. Tentokrát však pod taktovkou Všudybylky. Muzeum se navíc pochlubilo řadou novinek. Akci si nenechaly ujít tisíce lidí.

Lužná přivítala první parní víkend

Muzeum v Lužné má za sebou letošní první parní víkend. České dráhy vypravily o druhém květnovém víkendu z pražského hlavního nádraží dva historické vlaky, v sobotu se na trase objevila lokomotiva 556.0506, v neděli pak 477.043. O den dříve v Lužné hostoval i speciální protokolární vlak s pozvanými hosty, tentokrát s vozy Retro Ostravanu a historickými motorovými lokomotivami T478.1002 a T478.1148. 

Milovníci železniční historie si mohli po oba dva dny naplánovat také krátký výlet parním vlakem z Lužné do Rakovníka a zpět. V čele speciálu byl však stroj 354.195. Na palubě nostalgického vlaku se svezl i desetiletý Martin Šmejkal z Prahy. „Akce ČD navštěvuji pravidelně s rodiči. Ráno jsme přijeli přes Kladno a Stochov, prohlédli si muzeum a vyjeli ještě do Rakovníka a zpět, tentokrát s Všudybylkou. Jet dvakrát v jednom dni parním vlakem se moc často nepovede, tak mám radost. Těšil jsem se,“ prohlásil mladý cestovatel. V sobotním speciálu byly za Štokrem řazeny osobní vozy řad Bam a Bai. V neděli přibyly Da a ABa. Všudybylka naopak vezla řady Ce, Ci a Be.

Investice za miliony

V muzeu nejen milovníky drážní nostalgie letos zajímala čerstvě zrekonstruovaná a zatopená parní lokomotiva 414.096, přezdívaná Heligón, s tendrem 412.365. Ta zhruba 50 let stála na pomníku českovelenické ŽOS. Před pěti lety byla dopravena do Lužné a místní technici ji podrobili generální opravě. Nyní čeká na provedení technicko-bezpečnostní zkoušky. V provozu by se mohla objevit ještě před letními prázdninami. Tahák letošní sezony bude nasazován pouze na výkony v okolí muzea. „Mám na mysli trasy do Rakovníka, Stochova nebo na Kolešovku,“ upřesnil Miloslav Kothera, ředitel Centra historických vozidel ČD.

Heligón však není jedinou letošní novinkou. České dráhy v západní části areálu postavily novou halu určenou pro odstávku historických exponátů, kompletně zrekonstruované je kolejiště včetně přechodu u administrativní budovy, kde panely částečně nahradila asfaltová živice. Novotou září i kusá kolej u staré haly. Investiční akce vyšly na zhruba deset milionů korun.

Stylové narozeniny

Naleštěné železniční skvosty i jízdy nostalgickými vlaky přilákaly na tradiční Parní víkend zhruba dva tisíce návštěvníků. Nejde však o letošní poslední akci v Lužné. Tu největší si ČD Muzeum odbude na konci září, kdy slaví dvacáté narozeniny. Oslavy jsou naplánované na víkend 21. a 22. září. České dráhy nyní připravují program pro děti i dospělé, v plánu jsou i jízdy protokolárních vlaků a výlety historických souprav do okolí. K vidění bude kromě historické techniky i ta moderní. Na programu je rovněž sobotní noční show.

Akce v roce 2019

  • 8. června, 5. července: Parním vlakem k Berounce (zvl. vlak Lužná u R. – Rakovník – Beroun)
  • 29. a 30. června: Setkání prototypů motorové trakce (osobní i nákladní vlaky s prototypy)
  • 20. července, 3. srpna: Historickým motorákem z Lužné do Chomutova
  • 27. července, 10. srpna: Historickým motorákem z Chomutova do Lužné
  • 4. srpna: Z muzea do depozitáře NTM v Chomutově parním vlakem
  • 28. a 29. září: Den železničářů (zvl. vlaky Chomutov – Lužná u R. a Lužná u R. – Kolešovice a zpět)
  • 26. a 27. října: Uzavření ČD Muzea

 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika