Železničář / Zpravodajství / Lužná přivítala parní skvosty s císařským rodokmenem
Lužná přivítala parní skvosty s císařským rodokmenem
25.7.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka má za sebou jeden ze zlatých hřebů letošní sezony. Jeho areál, ale i okolní tratě ožily o víkendu 22. a 23. června dávnou historií, když se sem sjely parní stroje, jejichž rodokmen sahá až do rakousko-uherského mocnářství. Třináct lokomotiv ze čtyř států přilákalo davy nadšených obdivovatelů. Fanoušci měli také jednu z posledních možností spatřit známého Čtyřkoláka 434.1100 těsně před koncem platnosti kotlové prohlídky.
Je již tradicí, že na konec června připraví Muzeum Českých drah tematické setkání parních lokomotiv. Po loňském rendez-vous válečných Němek řady 52 se letos do Lužné sjelo na třináct parních strojů, jejichž technický původ sahá až do dob habsburské monarchie. A jako obvykle nezůstalo jen u programu v areálu muzea. Fotografové lemovali celý traťový úsek z Lužné do sousedního Řevničova, kde po oba víkendové dny probíhala kavalkáda, tedy jízdy parních krasavic vlastní silou ve sledu. Kdo toužil stylově se dopravit za historií parním vlakem, mohl v sobotu i neděli využít zvláštních spojů v ranních hodinách z Prahy a odpoledne zpět.
Největším tahákem byl Hrboun
Příjezd parních vlaků byl načasován tak, aby návštěvníci pohodlně stihli ústřední bod programu v luženském depu – slavnostní defilé na točně, doprovázené průvodním slovem vrchního přednosty Depa historických vozidel Jindřicha Rachoty. Jedna za druhou se parní lokomotivy představovaly obecenstvu, které obkroužilo točnu v několika řadách. „Asi největším lákadlem bylo vrcholné dílo konstruktéra Karla Gölsdorfa, lokomotiva 310.23 z roku 1911 známá jako Hrboun, která přijela na setkání z Rakouska. Odtud pochází i další stroj, který je dnes k vidění v našem muzeu, lokomotiva 77.28. Polskou vzpomínkou na mocnářství byla Ol 12-7 a poslední zahraniční lokomotivou je slovenská 422.0108,“ říká Jindřich Rachota.
Ovšem ani páry s domácími Kryšpínovými tabulkami nezůstávaly stranou zájmu fanoušků. Sykot se ozýval z válců 354.7152, konstrukčně mladší sestry polské Olinky Ol 12-7, pára rozhýbala tyčoví také u 354.195. Obdivován byl tradičně rovněž Čtyřkolák 434.1100. Ostatně právě tento stroj odstartoval myšlenku uspořádat setkání lokomotiv původem z Rakousko-Uherska. „Čtyřkoláku v majetku Národního technického muzea zanedlouho skončí platnost kotlové prohlídky, což fakticky znamená, že bez nákladné opravy nebude možné tento stroj provozovat. To nám vnuklo myšlenku uskutečnit na počest této vůbec první lokomotivy vyrobené ve Škodových závodech setkání vrstevnic, jejichž rodokmen sahá, stejně jako u 434.1100, až do doby mocnářství,“ vysvětluje přednosta.
Prvorepublikové stroje pod rakouským vlivem
Nejstaršími stroji setkání byli zástupci lokálkových tendrovek, Kafemlejnky 310.072 a 310.076, oba z roku 1899. Atmosféru místních tratí přibližovala také lokomotiva 300.619, stejně jako Matylda 313.432. Všechny tyto stroje byly vyrobeny za časů Rakousko-Uherska.
Jak ale do setkání tematicky zapadají lokomotivy vyrobené až po první světové válce? Vždyť do Lužné přijela například i lokomotiva 354.195 vyrobená v První českomoravské roku 1925. „Je třeba si uvědomit, že konkrétně tato lokomotiva je pokračováním konstrukce původní řady 629 pro rakouskou Jižní dráhu z roku 1913. Stejně tak Čtyřkolák 434.1100 z roku 1920 vychází z konstrukce řady 270 pro Rakouské státní dráhy KkStB. Technické dědictví monarchie se prolínalo s novými konstrukcemi ještě dlouho po zániku mocnářství,“ vysvětluje Jindřich Rachota.
Nevhodné chování fotografů
Škoda jen, že se nepodařilo realizovat také zastoupení lokomotivy z Maďarska. Provozovatelé stroje 109.109 sice byli osloveni, ale vzhledem k velkému nostalgickému vytížení ve své domovině se nemohli setkání zúčastnit. I přesto se setkání parních lokomotiv s původem z Rakousko-Uherska vydařilo. Oběma víkendovým dnům přálo počasí, i když fotografy občas potrápily mraky. Drobnou pihou na kráse bylo také chování některých z nich, kteří ještě nepochopili, že podobné akce se pořádají také pro rodiny s dětmi, takže vynucovat si kompozici k fotografování bez lidí nevybíravým způsobem je více než nepatřičné. Další velká akce v muzeu v Lužné se chystá na 14. a 15. září. To se pod zdejšími břízami ponese brumlání šestiválců s vrtáním 310 milimetrů – rajská hudba pro všechny milovníky Bardotek.
KTERÉ LOKOMOTIVY PŘIJELY DO LUŽNÉ
310.23 Rakousko (StEG, 1911)
77.28 Rakousko (Krauss Linz, 1920)
Ol 12-7 Polsko (StEG, 1912)
422.0108 Slovensko (První českomoravská, 1909)
434.1100 Česko (Škodovy závody, 1920)
300.619 Česko (Wien Florisdorf, 1905)
310.072 Česko (Krauss Linz, 1899)
310.076 Česko (Wien Florisdorf, 1899)
313.432 Česko (První českomoravská, 1904)
354.7152 Česko (První českomoravská, 1917)
354.195 Česko (První českomoravská, 1925)
324.391 Česko (StEG, 1908)
M 124.001 Česko (Ringhofferovy závody, 1903)
StEG – Společnost státní dráhy ve Vídni
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »