Železničář / Zpravodajství / Lidé nocovali na nádražích. Tentokrát zcela dobrovolně
Lidé nocovali na nádražích. Tentokrát zcela dobrovolně
23.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Vžít se do kůže bezdomovců a vyzkoušet si, co obnáší jedna noc strávená na ulici, mohli všichni odvážlivci z řad široké veřejnosti i novinářů, kteří ve čtvrtek 19. listopadu zavítali na charitativní akci Noc venku na ostravském hlavní nádraží. Organizovala ji místní univerzita za podpory řady firem včetně Českých drah. Kromě Ostravy se akce uskutečnila například také v Opavě, Olomouci, Břeclavi, Praze, Chomoutově nebo Českých Budějovicích.
Nechyběly workshopy a muzika
Lidé si mohli sami otestovat spaní pod širým nebem, ale současně pomoci řadě jedinců bez domova, kteří do Ostravy dorazili. Vstupné bylo dobrovolné. Kdo chtěl, mohl přispět libovolnou finanční částkou. Vítané byly vzhledem k nadcházející zimě především rukavice, teplé ponožky, spodní prádlo, svetry či mikiny. Celá akce, která se uskutečnila v noci a zároveň propojila jednotlivé aktéry – lidi bez domova a veřejnost, se skládala z několika částí. Především to byly workshopy, kde si zájemci zkusili vyrobit vlastní pohlednice nebo vyzdobit plátěné tašky. Součástí této dílny byla i poradna s názvem „Jak přežít na ulici“. Doplnil ji hudební doprovod kapel Empty Pipen a Mamalör a také autorská čtení lidí z časopisu Protimluv. Hladký průběh zajistilo patnáct organizátorů z řad veřejnosti, kteří s účastníky akce, ale i náhodnými procházejícími cestujícími komunikovali o smyslu této charity. Po desáté večerní se ti nejodvážnější přesunuli před nádražní budovu, kde přespali na zemi ve spacích pytlech až do druhého dne.
Za České dráhy měl ostravskou Noc venku organizačně na starosti přednosta osobní stanice Ostrava Jindřich Gavenda, který upozornil, že národní dopravce k problému bezdomovectví přistupuje citlivě a pokud možno empaticky. „Nechceme za žádnou cenu vytěsňovat lidi bez přístřeší represivním způsobem. Naše prostory dozorují bezpečnostní služby, které umí vhodným způsobem vykázat bezdomovce z našich prostor a doporučit možnosti řešení tíživé životní situace. V posledních pěti letech se navíc tato situace významně zlepšila. Jako český národní dopravce máme společenskou odpovědnost a její součástí je také komunikace s příslušnými orgány a institucemi k podání pomocné ruky a řešení těchto nešťastných případů v lidských dimenzích,“ řekl ostravský přednosta.
Palčivý problém severní Moravy
Bezdomovectví je podle Gavendy palčivý problém, který se snaží řešit s pomocí městských Odborů sociálních věcí a sociálních služeb, od nichž dostávají tipy na možnosti ubytování těchto lidí, případně jejich další péči, kterou leckdy bezdomovci potřebují. Přednosta na ostravské Noci venku zdůraznil, že do situace člověka bez přístřeší se může dostat kdokoli z nás. Někdy i bez vlastního přičinění. „Ztráta zaměstnání, následný rozvod a odchod z domova je nejčastější příčinou. Navíc Ostravsko a Karvinsko jsou zónami s jednou z největších nezaměstnaností v republice. Zkusme se na tyto lidi dívat i z tohoto úhlu pohledu,“ vyzval Gavenda.
Na závěr ještě zajímavá informace: ač je to k nevíře, větší problémy s bezdomovci bývají tradičně v sousedním Bohumíně než v samotné Ostravě. Podle zaměstnanců Českých drah je to hlavně proto, že v krajském městě je nejen větší pohyb cestujících a více možností k řešení problémů, ale pochopitelně i častější dozor policistů.
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »