Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Letní výluka v Brně prověřuje techniku i pracovníky

Letní výluka v Brně prověřuje techniku i pracovníky

8.8.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Železnice v Brně prochází od 13. července až do 11. srpna zatěžkávací zkouškou. Současně probíhají tři výluky, z čehož ta nejviditelnější se odehrává v těsné blízkosti hlavního nádraží, kde prodělává celkovou opravu viadukt u křižovatky Křenová a Dornych, zároveň se na něm vyměňuje celé zhlaví. Navíc jsou na tuto výluku navázány stavební práce na trati Brno – Nezamyslice, kde je provoz nahrazen autobusy.

Letní výluka v Brně prověřuje techniku i pracovníky

Po dobu čtyř týdnů se dálkové vlaky od Prahy vyhýbají brněnskému hlavnímu nádraží. Místo toho výjimečně zastavují na židenickém a dolním nádraží. V centru města jezdí kyvadlové autobusy. „Přes naše maximální úsilí zajistit plynulost dopravy výluka SŽDC znamená pro cestující omezení a nepohodlí,“ uvádí ředitel brněnského KCOD Pavel Karšulín a dodává: „Výluku jsme plánovali s dostatečným předstihem a veškerá opatření jsme projednali jak s koordinátorem veřejné dopravy, tak s Dopravním podnikem města Brna, který posílil potřebné tramvajové linky do Židenic.“ 

Plánovalo se rok dopředu

První porada, která se týkala přípravy na současnou výluku, se konala už 1. srpna 2012, tedy před rokem. Od letošního ledna probíhala příprava dopravních a přepravních opatření prakticky denně. „V souběhu se přidala výluka na trati 300 Brno – Přerov, kde SŽDC pracuje na více úsecích. A dále se do 20. září ještě koná výluka v úseku Střelice – Moravské Bránice,“ doplňuje Alan Butschek, který má koordinaci výluk za brněnské KCOD na starosti. Podle Butschka byly letní prázdniny pro výluky voleny záměrně.

„Během školního roku by nebylo možné výluku uskutečnit, neboť by se nemohl dodržet patnáctiminutový interval na tratích do Tišnova nebo Blanska. O letních prázdninách však jezdí obecně méně cestujících. Vlaky do Brna i z Brna odjíždějí včas, případně se zpožděním několika minut. Navržená opatření zpožďují vlaky dálkové dopravy při průjezdu Brnem po nákladním průtahu i s dvojím zastavením v Židenicích a Brně dolním nádraží maximálně o pět minut. Například směrem na Prahu lze tato zpoždění v průběhu cesty zcela eliminovat,“ vysvětluje Alan Butschek z KCOD Brno.

V podmínkách Brna je letošní letní železniční výluka svého druhu první akcí, kdy jsou v tak masivním měřítku využity tramvaje jako náhradní doprava za vlaky. „Jedna kapacitní tramvajová souprava nahradí až tři běžné autobusy. První dny výluky ukázaly, že část cestujících dojíždí vlaky linky S3 až do Židenic. Z toho důvodu jsme museli v ranní špičce operativně rozšířit počet spojů na tramvajové lince 2 ze Židenic k hlavnímu nádraží,“ řekl nám Jan Seitl z Dopravního podniku města Brna. Dodává, že náhradní doprava mezi hlavním a dolním nádražím je zajišťována výhradně nízkopodlažními autobusy. 

Provozní personál ČD se podílí na informační kampani

Jan Malárik, jeden z vlakvedoucích Českých drah, kteří běžně doprovázejí přes Brno vlaky EuroCity, říká, že v každém z těchto spojů posádky stále informují o probíhající výluce nejen osobně, ale také vlakovým rozhlasem. „Pochopitelně že někteří méně znalí cestující trochu zmatkují, ale od toho jsme tady my, abychom jim vše vysvětlili. Stává se, že cestující, i přes naše jasné pokyny, vystoupí směrem od Prahy na prvním brněnském nádraží, tedy v Židenicích. Snažíme se tyto zákazníky ohlídat a doporučit jim výhodnější dojetí na dolní nádraží, odkud jim přímo od vlaku jezdí rychlé autobusové spoje do centra města,“ dodává Malárik.

Velkou pomocí pro špatně se orientující cestující jsou při výluce revizoři osobní dopravy Českých drah. „Naší základní povinností je správné nasměrování lidí od vlaku na tramvaj na židenickém nádraží, popřípadě na autobus na dolním nádraží. Společně s informátory KCOD Brno navíc zabezpečujeme nakládku a vykládku imobilních cestujících na vozících, které jsou k dispozici na židenickém i dolním nádraží. Nepotvrdila se obava, že by některé náhradní spoje kapacitně nezvládaly nápor cestujících,“ dodává jeden z brněnských revizorů Roman Zapletal. 

Nákladní vlaky také odklonem

Samotná výluka v brněnském uzlu nemá zásadní vliv na fungování dceřiné společnosti ČD Cargo. „Pravidelný manipulační vlak, který je trasován přes Brno hlavní nádraží a Holubice do Ivanovic na Hané, je odkloněn přes Brno-Slatinu a Blažovice. Naši zákazníci ve stanicích Brno-Chrlice a Sokolnice-Telnice tak nejsou výlukou výrazně dotčeni,“ říká vedoucí skupiny technologie brněnské Provozní jednotky ČD Cargo Tomáš Štos. „Ostatní nákladní vlaky jedoucí po trati Brno – Břeclav jsou běžně trasovány přes brněnské dolní nádraží, ale ani zde není výrazným způsobem nákladní doprava omezena. Nahrává nám částečně i to, že u významných zákazníků z důvodu celozávodních dovolených poklesla frekvence spojů.“

Větší komplikace ale způsobuje paralelní výluka v úseku Holubice – Nezamyslice s dopadem na významné zákazníky, jako jsou Českomoravský cement z Blažovic a Českomoravský štěrk z Vyškova na Moravě. „Díky dohodě se SŽDC se podařilo výluky v tomto úseku etapizovat a nedošlo tak k úplnému zastavení nákladní přepravy. Zásilky ze severní Moravy putují nyní odklonem přes Břeclav a Českou Třebovou nebo se v případě přepravy štěrku využívají zdroje z jiných lokalit,“ dodává Štos.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika