Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

27.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Replika vlakové soupravy, kterou kdysi využívali českoslovenští legionáři, vyrazila v úterý 19. května na zhruba půlroční pouť po krajích České republiky. Legiovlak má lidem na nádražích přiblížit život a boj československých vojáků na Transsibiřské magistrále v letech 1918–1920. Soupravu si na pražském hlavním nádraží před jejím odjezdem mohli prohlédnout například partneři projektu. Podívat se přišel i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Při té příležitosti řekl, že jeho praděd byl legionář a možná podobným vlakem projel Sibiř. Vlak poté vyrazil směrem na Mladou Boleslav.

Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

Na slavnostním „roll-outu“ nechyběli samozřejmě ani představitelé Českých drah, ČD Cargo a SŽDC. Dorazili šéfové těchto tří společností Pavel Krtek, Ivan Bednárik a Pavel Surý, tedy zástupci hlavních partnerů odpovědných za logistiku. Novými gestory projektu, jehož hlavním iniciátorem je Československá obec legionářská, jsou Český rozhlas a Česká unie sportu.

Připravuje se obytný vůz

Souprava nyní zatím čítá deset vozů (do budoucna by jich mělo být jedenáct) z nichž část nabídlo legionářům DHV Českých drah, které spolu s depy a dalšími významnou měrou zajišťovalo jejich zprovoznění. Novinky na vlaku přítomným přiblížil vedoucí projektu Legie 100 Jiří Charfreitag. „Obytný vůz, který je jediný zelený, není určen k prohlídkám veřejnosti, ale bude sloužit při putování Legiovlaku jako zázemí pro pětici lidí obsluhy, která se bude na prezentaci soupravy ve čtrnáctidenních turnusech střídat – samozřejmě v legionářských uniformách,“ řekl velitel jednotky Tomáš Gál. Nově se podle něj představuje prodejní vůz, jehož vzory na sibiřské magistrále fungovaly jako prodejny a kantýny.

Třetí novinkou v soupravě Legiovlaku je vůz kovářský, který včetně dobového strojního vybavení ilustruje dílenské zázemí legionářů. Jde o jedno z nejstarších vozidel soupravy, na jeho objevení a opravě se kromě dalších významnou měrou podílel Klub historické techniky při RD Zvolen. Financování se ujala Nadace Milana Rastislava Štefánika. Slovenská strana také přislíbila finanční podporu projektu. Všichni věří, že pouť historické soupravy povede v budoucích letech i na Slovensko.

V pravé poledne pak Legiovlak v parní trakci odjel z hlavního nádraží do Mladé Boleslavi hl. n., kde byl od 20. května týden zpřístupněn především školákům a studentům. Nejbližší další zastávka z celkem dvanácti je 28. května v Liberci. Cestu Legiovlaku zaštiťuje předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Jan Hamáček.         


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika