Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

27.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Replika vlakové soupravy, kterou kdysi využívali českoslovenští legionáři, vyrazila v úterý 19. května na zhruba půlroční pouť po krajích České republiky. Legiovlak má lidem na nádražích přiblížit život a boj československých vojáků na Transsibiřské magistrále v letech 1918–1920. Soupravu si na pražském hlavním nádraží před jejím odjezdem mohli prohlédnout například partneři projektu. Podívat se přišel i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Při té příležitosti řekl, že jeho praděd byl legionář a možná podobným vlakem projel Sibiř. Vlak poté vyrazil směrem na Mladou Boleslav.

Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou

Na slavnostním „roll-outu“ nechyběli samozřejmě ani představitelé Českých drah, ČD Cargo a SŽDC. Dorazili šéfové těchto tří společností Pavel Krtek, Ivan Bednárik a Pavel Surý, tedy zástupci hlavních partnerů odpovědných za logistiku. Novými gestory projektu, jehož hlavním iniciátorem je Československá obec legionářská, jsou Český rozhlas a Česká unie sportu.

Připravuje se obytný vůz

Souprava nyní zatím čítá deset vozů (do budoucna by jich mělo být jedenáct) z nichž část nabídlo legionářům DHV Českých drah, které spolu s depy a dalšími významnou měrou zajišťovalo jejich zprovoznění. Novinky na vlaku přítomným přiblížil vedoucí projektu Legie 100 Jiří Charfreitag. „Obytný vůz, který je jediný zelený, není určen k prohlídkám veřejnosti, ale bude sloužit při putování Legiovlaku jako zázemí pro pětici lidí obsluhy, která se bude na prezentaci soupravy ve čtrnáctidenních turnusech střídat – samozřejmě v legionářských uniformách,“ řekl velitel jednotky Tomáš Gál. Nově se podle něj představuje prodejní vůz, jehož vzory na sibiřské magistrále fungovaly jako prodejny a kantýny.

Třetí novinkou v soupravě Legiovlaku je vůz kovářský, který včetně dobového strojního vybavení ilustruje dílenské zázemí legionářů. Jde o jedno z nejstarších vozidel soupravy, na jeho objevení a opravě se kromě dalších významnou měrou podílel Klub historické techniky při RD Zvolen. Financování se ujala Nadace Milana Rastislava Štefánika. Slovenská strana také přislíbila finanční podporu projektu. Všichni věří, že pouť historické soupravy povede v budoucích letech i na Slovensko.

V pravé poledne pak Legiovlak v parní trakci odjel z hlavního nádraží do Mladé Boleslavi hl. n., kde byl od 20. května týden zpřístupněn především školákům a studentům. Nejbližší další zastávka z celkem dvanácti je 28. května v Liberci. Cestu Legiovlaku zaštiťuje předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Jan Hamáček.         


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika