Železničář / Zpravodajství / Legendární Stříbrný šíp se v plné parádě vrací zpět
Legendární Stříbrný šíp se v plné parádě vrací zpět
6.4.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, PETR SLONEK
Společně se Slovenskou strelou patří k vrcholům předválečného umění československých železničních konstruktérů. Teď se unikátní historický motorový vůz Stříbrný šíp objevil znovu na českých kolejích. O jeho záchranu se zasadila dceřiná společnost Českých drah Výzkumný Ústav Železniční (VUZ). V úterý 15. března ho zástupci firmy pokřtili v nymburské továrně DPOV. Oprava vozu s označením M 260.001 přišla na třicet milionů korun.
Železniční klenot pokřtil středočeský hejtman Miloš Petera při nedávném kontrolním dnu. Vůz vyrobila továrna ČKD Praha v jediném kuse. Jeho prezentační jízdu z Prahy do Pardubic 14. března 1939 logicky zcela zastínily vážnější události spojené se zabráním Československa, většinu války prostál a i pak najezdil sotva pár desítek tisíc kilometrů. Nyní se jej díky Výzkumnému Ústavu Železničnímu, který vrak odkoupil od Českých drah, podařilo zachránit.
Vůz pokřtili šumivým vínem
Oficiálního představení Stříbrného šípu se zúčastnili členové představenstva ČD Ludvík Urban a Roman Štěrba a zástupci DPOV Přerov a VUZ včetně jeho šéfa Antonína Blažka. Podle Arnošta Kohla z firmy SKD, který je jakýmsi projektovým šéfem znovuzrozeného exponátu, se dosud nic takového v Česku potažmo v bývalém Československu nedělalo. Práce na opravě jsou těsně před dokončením. Po prohlídce provozního střediska oprav pokřtili aerodynamické čelo vozu šumivým vínem a stali se prvními, kteří si mohli střídmě luxusní, ale zároveň nadčasový interiér prohlédnout. Vůz nově označený 825.001 by měl být slavnostně představen veřejnosti počátkem května. ČD a VUZ ho chtějí využívat především ke komerčním jízdám, k dispozici ale bude i veřejnosti při občasných jízdách. Nezbytná však bude rezervace a zaplacení jízdného s povinnou rezervací.
Kompletní novostavba
Stříbrný šíp za svůj „první život“ najezdil sotva 50 tisíc kilometrů, roku 1953 byl vyřazen, postával v ŽOS Šumperk, pak v Ústí nad Orlicí, Praze-Libni, Lužné či v chomutovském depozitáři. Vůz M 260.001 dorazil do DPOV PSO Nymburk v březnu 2011 a vzhledem ke stavu veškerých pohonných a řídicích celků šlo prakticky o novostavbu. Vedle kmenových pracovníků DPOV se na celkové rekonstrukci podíleli zaměstnanci firmy FOTE, kompletní projekt elektrické části zajistila MSV elektronika Studénka a vzduchotechniku – pneumatické brzdy – společnost DAKO CZ. Pro ilustraci jen objem dat projektu činil přes 4 GB informací. Vůz má i nyní dva spalovací motory (tehdy ČKD výkonu po 169 kW), dnes TEDOP (2 x 242 kW) a mechanický přenos výkonu ZF s převodovkou Ecomat 5 HP 602 R (dříve systém Praga-Wilson).
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »