Železničář / Zpravodajství / Legendární Stříbrný šíp se v plné parádě vrací zpět
Legendární Stříbrný šíp se v plné parádě vrací zpět
6.4.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, PETR SLONEK
Společně se Slovenskou strelou patří k vrcholům předválečného umění československých železničních konstruktérů. Teď se unikátní historický motorový vůz Stříbrný šíp objevil znovu na českých kolejích. O jeho záchranu se zasadila dceřiná společnost Českých drah Výzkumný Ústav Železniční (VUZ). V úterý 15. března ho zástupci firmy pokřtili v nymburské továrně DPOV. Oprava vozu s označením M 260.001 přišla na třicet milionů korun.

Železniční klenot pokřtil středočeský hejtman Miloš Petera při nedávném kontrolním dnu. Vůz vyrobila továrna ČKD Praha v jediném kuse. Jeho prezentační jízdu z Prahy do Pardubic 14. března 1939 logicky zcela zastínily vážnější události spojené se zabráním Československa, většinu války prostál a i pak najezdil sotva pár desítek tisíc kilometrů. Nyní se jej díky Výzkumnému Ústavu Železničnímu, který vrak odkoupil od Českých drah, podařilo zachránit.
Vůz pokřtili šumivým vínem
Oficiálního představení Stříbrného šípu se zúčastnili členové představenstva ČD Ludvík Urban a Roman Štěrba a zástupci DPOV Přerov a VUZ včetně jeho šéfa Antonína Blažka. Podle Arnošta Kohla z firmy SKD, který je jakýmsi projektovým šéfem znovuzrozeného exponátu, se dosud nic takového v Česku potažmo v bývalém Československu nedělalo. Práce na opravě jsou těsně před dokončením. Po prohlídce provozního střediska oprav pokřtili aerodynamické čelo vozu šumivým vínem a stali se prvními, kteří si mohli střídmě luxusní, ale zároveň nadčasový interiér prohlédnout. Vůz nově označený 825.001 by měl být slavnostně představen veřejnosti počátkem května. ČD a VUZ ho chtějí využívat především ke komerčním jízdám, k dispozici ale bude i veřejnosti při občasných jízdách. Nezbytná však bude rezervace a zaplacení jízdného s povinnou rezervací.
Kompletní novostavba
Stříbrný šíp za svůj „první život“ najezdil sotva 50 tisíc kilometrů, roku 1953 byl vyřazen, postával v ŽOS Šumperk, pak v Ústí nad Orlicí, Praze-Libni, Lužné či v chomutovském depozitáři. Vůz M 260.001 dorazil do DPOV PSO Nymburk v březnu 2011 a vzhledem ke stavu veškerých pohonných a řídicích celků šlo prakticky o novostavbu. Vedle kmenových pracovníků DPOV se na celkové rekonstrukci podíleli zaměstnanci firmy FOTE, kompletní projekt elektrické části zajistila MSV elektronika Studénka a vzduchotechniku – pneumatické brzdy – společnost DAKO CZ. Pro ilustraci jen objem dat projektu činil přes 4 GB informací. Vůz má i nyní dva spalovací motory (tehdy ČKD výkonu po 169 kW), dnes TEDOP (2 x 242 kW) a mechanický přenos výkonu ZF s převodovkou Ecomat 5 HP 602 R (dříve systém Praga-Wilson).
Další články této rubriky
Kariérní jarmark na SPŠ elektrotechnické v Plzni
26.3.2025 - Zástupci Českých drah ze Skupiny spolupráce se školami se v půlce února účastnili veletrhu pracovních příležitostí pro současné žáky školy a také středoškoláky z dalších škol v regionu. Akci s názvem Kariérní jarmark 2025… »
Hasiči nacvičovali likvidaci úniku chemikálie z cisterny
22.3.2025 - V blízkosti hlavního nádraží v Plzni se 18. února uskutečnilo cvičení hasičů Správy železnic. Tématem byl únik nebezpečné látky z poškozené železniční cisterny. Jednotka hasičů tak prověřila postupy zásahu u úniku… »
Kvůli opravám nejedou vlaky mezi Mariánskými Lázněmi a Planou
19.3.2025 - Cestující na západě Čech čekají při jízdě vlakem komplikace. Správa železnic od začátku března opravuje železniční trať v úseku mezi Mariánskými Lázněmi a Chodovou Planou. Místo vlaků Českých drah, které trať mezi… »