Železničář / Zpravodajství / Krásně opravená Bardotka zářila na Tovačovském portálu
Krásně opravená Bardotka zářila na Tovačovském portálu
29.8.2013 – autor: MARTIN HARÁK
O třetím srpnovém víkendu se rozjely zvláštní vlaky na trati z Kojetína do Tovačova. Účastníci tradičního folkového klání s názvem Tovačovský portál, ale i návštěvníci Kojetínských hodů, se mohli projet v místech, kam se běžný cestující jen tak nepodívá. Na Tovačovce totiž obvykle potkáte jen nákladní vlaky. V čele mimořádné vlakové soupravy jela historická motorová lokomotiva řady T 478.1010 zvaná Bardotka, kterou pro tento účel zapůjčil Výzkumný Ústav Železniční.
Nádherně opravená Bardotka se na Tovačovce objevila už v pátek 16. srpna. Po bývalé Moravské západní dráze přijela z České Třebové přes Chornice do Prostějova a dále do Kroměříže. Soupravu zvláštního vlaku tvořily ještě tři vozy řady Bt-k v dobovém zeleném nátěru bývalých ČSD. Bardotku sice vlastní Národní technické muzeum, v dlouhodobém pronájmu ji však má Výzkumný Ústav Železniční, který se také postaral o její zásadní opravu. VUZ ji dal k dispozici na Tovačovku po celý víkend zcela zdarma.
Designérsky a stylově nadčasová lokomotiva
„Jsem rád, když naše firma může pomoci dobré věci, v tomto případě propagaci železniční dopravy na trati, kde je dlouhou dobu zastaven osobní provoz. Řada lidí určitě ocenila nasazení stylové a designérsky nadčasové lokomotivy zvané Bardotka nebo také Zamračená. Jsem přesvědčen, že každá úspěšná firma se vztahem k železnici by měla přispívat k aktivní propagaci železniční dopravy jakýmkoli vhodným způsobem,“ řekl generální ředitel VUZ Antonín Blažek.
Dopravcem a majitelem osobních vozů na akci Tovačovský portál byla společnost České dráhy, která současně zajistila odborný personál. Občanské sdružení Kroměřížská dráha bylo naopak iniciátorem celé akce, zajišťovalo organizaci, propagaci, ale také financování včetně přípravy výstavy k historii tratě v Tovačově. Kromě zvláštních vlaků zajistila Kroměřížská dráha během soboty 17. srpna také provoz historického autobusu Karosa ŠL 11 mezi Boleloucí a vlakovým nádražím v Tovačově, kde autobusové spoje navazovaly na zvláštní vlaky.
Spolupráce s Kroměřížskou dráhou se osvědčila
„Kořeny spolupráce Českých drah a Kroměřížské dráhy jsou v podstatě symbiózou majitele či provozovatele zajímavých strojů s lidmi, kteří mají nápady, chuť a čas je realizovat a hlavně možnost zajistit jejich financování. Jízdy zvláštních vlaků na Tovačovský portál se konají s vozidly Českých drah a jejich zaměstnanci už několik let,“ říká Martin Šůstal ze sdružení Kroměřížská dráha. Jedním dechem dodává, že podobných aktivit je na Zlínsku více.
„Přestože jsou České dráhy majiteli vozidel, mají s jejich provozem a konáním akcí své náklady, na které v rozpočtu není vždy prostor. A právě tady nastupuje naše sdružení, které potřebné finance dává dohromady. V loňském roce jsme například Českým drahám poskytli na regionální akce 125 tisíc korun, v roce 2010 dokonce o skoro sedmdesát tisíc více. Nelze jednoznačně tvrdit, že by se bez Kroměřížské dráhy tyto akce nekonaly, ale určitě by jich bylo méně a nebyly by možná tak propracované a doplněné doprovodným programem,“ doplňuje Šůstal.
Železnice, hudba, hodování
Patnáctý ročník Tovačovského portálu začal již v pátek 16. srpna večer, ale hlavní program byl zahájen až v sobotu ve dvě hodiny odpoledne. Pro potěchu hrály folkové kapely jako KOFE@VLNA, Falešná karta, Šantré, Bezefšeho, Disneyland a řada dalších. Jako host k 15. výročí festivalu vystoupila skupina Ukulele Troublemakers. V neděli 18. srpna pak zvláštní vlaky jezdily hlavně při příležitosti hlavního programu oslav – tradičních Kojetínských hodů. Kojetínské hody, akce s pestrým programem, kdy si přijde na své každá věková skupina, se také tradičně slaví od roku 1999 vždy v polovině srpna. Letos hody vyvrcholily krojovaným průvodem s Ječmínkovou jízdou králů a koncertem slovenské zpěvačky Kristíny.
Provoz na Tovačovce
Vlastní stavba tratě mezi Kojetínem a Tovačovem byla zahájena v dubnu 1894. První vlak, který projel celou trať, se na svou cestu vydal 1. září 1895. Vrcholnou érou provozu na tovačovské trati byla bezesporu 70. a 80. léta minulého století. Na počátku „normalizace“ parní Štokry vystřídaly neméně mohutné přerovské motorové Sergeje, které i s Hektory řady T 458.1 na postrku denně vozily ze Skašova až třicetivozové vlaky se štěrkem. Daní za silné vytížení tratě nákladní dopravou však bylo zastavení osobní dopravy, ke kterému došlo na konci května roku 1981. Po útlumu v devadesátých letech začala po roce 2002 přeprava štěrku rok od roku opět stoupat, až v letech 2006 a 2007 dosáhla maxima, a to díky výstavbě dálnice do Ostravy.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »