Železničář / Zpravodajství / Koridor u Brna čeká modernizace
Koridor u Brna čeká modernizace
23.9.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Rekonstrukce prvního koridoru je v plném proudu. Stavební stroje se na podzim nově zakousnou do úseků mezi Blanskem, Adamovem a Brnem. Oprav se dočká především železniční svršek, vznikne nová odbočka Svitava a úprav dozná i několik zastávek. Sanuje se rovněž ostění zdejších tunelů. Cestující však čekají výluky.
Kvůli rekonstrukci prvního železničního koridoru mezi Blanskem, Adamovem a Brnem budou vlaky nahrazeny autobusy. Rekonstrukce vyjde na několik miliard korun, z části bude nicméně financována z unijních dotací.
Úsek Blansko – Adamov
Kompletní rekonstrukce železničního svršku v celém mezistaničním úseku a sanace železničního spodku ve vybraných úsecích druhé traťové koleje i celková rekonstrukce adamovské zastávky jsou hlavní cíle plánované modernizace tohoto úseku. Práce začnou na podzim a skončí v roce 2023.
Nejvýraznějším prvkem oprav bude přestavba zastávky v Adamově. Stávající dvě nástupiště nahradí ostrovní, které bude vybudováno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno. Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna. Hrany nástupiště vzniknou ve výšce 550 mm nad kolejí, délka by měla činit 170 metrů. Bezbariérový přístup zajistí přístupový chodník.
U pětice nedalekých tunelů Správa železnic sanuje ostění kvůli průsakům vody. Stavební firmy dále opraví mosty, devět propustků a kompletně vymění trakční vedení.
Adamov – Blansko
Stejně jako v předchozím případě nechá v úseku mezi Adamovem a Blanskem správce infrastruktury rekonstruovat železniční svršek a částečně i spodek. Navíc vznikne odbočka Svitava a úprav se dočkají zastávky Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou. Práce začnou v říjnu, hotovo by mělo být v roce 2023. Rekonstrukce se týká úseku, který končí na okraji stanice Brno-Maloměřice.
Správa železnic opraví nejen kolejiště, kde budou použity koleje s větší odolností proti opotřebení, ale i zastávky tak, aby splňovaly požadavky na pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace. V Bílovicích vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti směr Brno. Obnovy se dočkají i přístřešky pro cestující. Stavbaři se dále zaměří na rekonstrukci technologické budovy v Bílovicích, na odbočce Svitava vyroste technologická budova v místě stávajícího strážního domku. Objekt v Babicích poslouží pro uložení technologií silnoproudých a sdělovacích zařízení.
Nové budou povrchové a podpovrchové systémy odvodnění, propustky, mosty a podchody. Čtveřice tunelů se dočká sanace portálů i ostění. Sanační práce se dotknou rovněž skalních svahů.
Další články této rubriky
Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled
16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »
Startuje další nostalgická sezona
14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »
ČD v létě posílí spojení mezi Prahou a Berlínem
10.4.2024 - České dráhy společně s německým dopravcem Deutsche Bahn rozšíří na letní sezonu provoz vlaků mezi Prahou a Berlínem. Pro cestu mezi oběma metropolemi cestujícím nabídnou od 10. června až do 15. září 2024 každý den dodatečný… »