Železničář / Zpravodajství / Kontroloři vyrazili na jižní Moravu
Kontroloři vyrazili na jižní Moravu
30.4.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Tak jako každý rok, i letos se hlavní kontroloři osobní přepravy Českých drah rozjeli podle ročního plánu kontrolní činnosti a určených obvodů na komplexní prověrku. Tentokrát byla centrem jejich pozornosti jižní Morava. Cílem týdenní akce, která se uskutečnila ve druhé polovině března, bylo prověření fungování všech procesů v rámci osobní přepravy, a to jak v samotných železničních stanicích, tak i ve vlacích.
Hlavní kontroloři osobní přepravy během několikadenní terénní práce prověřili nejen osobní pokladny a další stacionární pracoviště, ČD centra, komanda vlakových čet i sklady minibarů, pozornost ale zaměřili i na vlakové čety regionálních i dálkových spojů včetně těch mezinárodních. Jak potvrdila vedoucí Oddělení kvality osobní dopravy Českých drah Petra Kloknerová, kontroly se odehrávaly i skrytou formou. „Nejde o žádné podpásovky. Jde o důležitý kontrolní prvek, kdy sledujeme zaměstnance vlakových čet a osobních pokladen, jak se chovají k našim zákazníkům, jak je dokáží odbavovat, ale hlavně s nimi i komunikovat. Sledujeme nejen jejich odbornost, ale i měkké dovednosti – zda se umějí usmát, oslovit cestujícího odpovídajícím a vstřícným způsobem a jak celkově vystupují. Když zaměstnanci neví, že je někdo kontroluje, chovají se přirozeně, a o to nám jde. Účelem naší činnosti je ověřovat nastavení procesů v přístupu k zákazníkovi a kvalitu jejich naplňování,“ říká Petra Kloknerová.
Prioritou bezpečnost cestujících
A co dále kontroloři prověřovali? Sledovali péči o bezpečnost cestujících a dopravní povinnosti vlakových čet s důrazem na uzavírání mechanických dveří, které nemají dálkové ovládání. Vlakoví revizoři, kteří při této prověrce pomáhali, sledovali na nástupištích bezpečnostní postupy, jako je například výprava vlaků při odjezdu a správné pracovní postupy vlakových čet. Práce hlavních kontrolorů osobní přepravy je náročná. Všichni, kteří tuto činnost provádí, musí dobře znát práci všech, které sledují. Není možné, aby pro ně některá z kontrolovaných činností byla jakousi „neznámou“. Rozsah a objem vědomostí vyžadovaných k výkonu profese hlavního kontrolora jsou obrovské. Musí znát pracovní činnost a postupy skladníků přepravy, osobních pokladníků, informátorů, vlakových čet, ale i příslušnou přepravní část u strojvedoucích na tratích se samoobslužným způsobem odbavování a detailně veškeré služby, jež jsou v rámci osobní přepravy poskytovány.
Pokud u zaměstnanců zjistí cokoli negativního, musí kontrolor umět tyto nedostatky rozdělit podle závažnosti. Práce se zaměstnancem je na prvním místě. S nedostatky jsou všichni seznámeni, navíc je řešena i preventivní stránka – předcházení opakování závad. „O menších prohřešcích jsou informováni supervizoři, kteří umí zaměstnance vést tak, aby postupovali v souladu s předpisy. Při závažnějších zjištěních kontroloři spolupracují s dozorčími a přednosty osobních stanic. Třetí skupinu tvoří závady, jež se projednávají a řeší sepsáním Zprávy o výsledku kontroly, která je zaslána k dořešení manažerovi příslušného Zákaznického personálu (ZAP), nebo do Dep kolejových vozidel,“ dodává vedoucí Kloknerová. Vyzdvihla i úzkou spolupráci s vlakovými revizory a supervizory.
Represe až na posledním místě
Hlavní kontroloři osobní přepravy jsou celorepublikově rozděleni. Je jich celkem sedm, mají „své“ obvody, které lze lokalizovat jako severní Morava, jižní Morava, severovýchodní Čechy, západní a severní Čechy, západní a jižní Čechy a středočeská a pražská aglomerace. Jeden z kontrolorů se specializuje na Depa kolejových vozidel, kde nejnáročnější činnost, vzhledem k počtu vypravených vlakových souprav, je u pražského depa. S jeho vedením se podařilo navázat výbornou spolupráci. „Nechceme být vnímáni jako represe, naše činnost by měla sloužit ke změně chování zaměstnanců a dobrému hodnocení národního dopravce. Chceme, aby národní dopravce i přes rostoucí konkurenci zůstal pro cestující vždy první volbou. Píšeme sice kontrolní zprávy a zjištění, ale s provozními zaměstnanci se snažíme na místě pracovat, protože si uvědomujeme jejich nelehkou práci a časté stresy,“ potvrzuje Petra Kloknerová.
Podle ní by ještě během letošního roku mělo také odpadnout pracné papírové zpracování kontrolních zjištění. Společně s Odborem informatiky připravují zpracování všech kontrolních výstupů jako aplikaci do mobilních telefonů, čímž by se odbouralo sepisování písemných kontrolních listů. Aplikace by měla umožňovat statistické výstupy v excelových tabulkách, s nimiž budeme moci pracovat. Podle kontrolorů se tyto tabulky v současné době vyplňují ručně, což s sebou přináší určitou chybovost, a navíc se v nich složitě něco dohledává. Elektronická statistika umožní navíc volbou filtrů, například informace o konkrétním vlaku nebo stanici. To vše výrazně zjednodušší a zefektivní nelehkou práci hlavních kontrolorů osobní přepravy.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »