Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Jižní Morava si zvyká na zelené pruhy

Jižní Morava si zvyká na zelené pruhy

13.3.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Od začátku ledna platí v Jihomoravském kraji nová pravidla na frekventovaných regionálních železničních linkách S2 a S3, které spojují Brno s Letovicemi, respektive Křenovicemi, a také s Břeclaví, Židlochovicemi, Tišnovem a Žďárem nad Sázavou. Cestující bez jízdenky mají nastupovat pouze do vozů označených zelenými pruhy nebo cedulkami, jinak se vystavují možné pokutě. Lidé si pomalu zvykají i na nový koncept brněnského hlavního nádraží, které je významným dopravním železničním uzlem na jižní Moravě.

Jižní Morava si zvyká na zelené pruhy

Zelené pruhy na vybraných vlacích jsou výsledkem vzájemné smlouvy mezi národním dopravcem a Jihomoravským krajem. Důvodem je především snaha přijmout opatření k zabránění úniku tržeb. „Tomu mají napomoci zeleně označené vozy jak v soupravách, tak i elektrických jednotkách, kde se nejvíce zdržují naši vlakvedoucí a průvodčí. To je dáno i smluvním ujednáním s krajským koordinátorem integrované dopravy. Po primárním odbavení zákazníků v zelených oddílech se náš personál následně věnuje dalším cestujícím v jiných částech vlaku,“ vysvětlil manažer brněnského Zákaznického personálu Českých drah Pavel Karšulín.

Společnost Kordis, která je koordinátorem integrovaného dopravního systému na jižní Moravě, oznámila, že cestujícím bez jízdenky v jiném voze hrozí pokuta osm set korun – pokud ovšem zaplatí na místě nebo do pěti pracovních dní. V opačném případě se částka může navýšit na patnáct set korun. Kromě průvodčích a vlakvedoucích Českých drah mohou cestující namátkově kontrolovat i revizoři firmy Kordis. Nastoupí-li cestující do vlaku ve stanici, kde je otevřená osobní pokladna, musí k jízdnému zaplatit navíc manipulační poplatek ve výši padesáti korun.

Informační kampaň běží

Vzhledem k tomu, že jde o zcela revoluční systém odbavování, na který lidé nebyli zvyklí, upozorňují na tuto skutečnost nahraná hlášení ve vlacích ČD a informují o ní i sami zaměstnanci národního dopravce. Navíc bylo vyhlášeno toleranční období, kdy lidem bez jízdenky zaměstnanci jak Českých drah, tak Kordisu vysvětlovali nový systém odbavování a ti si pak mohli koupit jízdenku bez pokuty. „Nemůžeme však ovlivnit chování některých cestujících, kteří si záměrně sedají do odlehlých částí souprav, aby se vyhnuli placení. Od toho jsou tady jak naši, tak i krajští revizoři, kteří se po zjištěních z ledna a února budou více soustředit právě na tuto klientelu,“ doplňuje Karšulín.

Vůz se zeleným pruhem se nachází zpravidla uprostřed soupravy či elektrické jednotky a projít se do něj dá odkudkoli z celého vlaku. Cestujícím tedy není striktně určeno, že musí nastupovat právě do zeleně označené části, ale pokud nemají jízdenky, tak do ní mají co nejdříve projít a vyhledat obsluhu vlaku. Výjimku pochopitelně mají imobilní osoby, nevidomí, matky s kočárky nebo cestující s jízdními koly – ti všichni mohou nastoupit do vlaku libovolně kdekoli a vyčkat tam příchodu obsluhy vlaku.

Brno s novým konceptem

Nejen vlaky se zelenými pruhy, ale i zmodernizované brněnské hlavní nádraží je pro mnohé cestující novinkou, s níž se teprve sžívají. Největších změn doznala odjezdová hala. Zmizely kamenné lavice a stánky včetně pizzerie a pekařství, které nahradily osobní pokladny Českých drah. Ostatně celé nádraží národnímu dopravci patří, v nájmu ho však nyní má developerská společnost BNSD. Zaniklo nejen ČD centrum, ale i původní rozsáhlá čekárna ČD Lounge, která byla začátkem února v menším provedení přemístěna do prostoru příjezdové haly u vstupu na první peron. „V novém prostoru ČD Lounge je osobní pokladna pro cestující zajišťující prodej celé nabídky jízdenek, a to jak tuzemských, tak mezinárodních, včetně doplňkového dárkového zboží. Zaměstnanec této pokladny má navíc osobní dohled nad čekárnou ČD Lounge, která je určena jak pro zákazníky s jízdenkami první třídy, tak i pro matky s malými dětmi. Pro ně jsme také nechali vybudovat hrací koutek,“ připomíná Pavel Karšulín.

Do budoucna nájemce počítá s vybudováním laviček ve spojovací chodbě k bývalé restauraci Secese, které by měly doplnit desítku míst v malé čekárně druhé třídy poblíž odjezdové haly. V místě původního ČD Centra mají vzniknout komerční prostory. Dnes už nově mezi příjezdovou a odjezdovou halou funguje například italské bistro s rychlým občerstvením, v němž se lze najíst u několika stolků. Další obchody se zde objeví postupně.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.22

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika