Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Jednotky Moravia se odhalily cestujícím

Jednotky Moravia se odhalily cestujícím

16.9.2022 – autor: PETR SLONEK

Jihomoravský kraj oficiálně předvedl na konci srpna první dvě jednotky z celkem sedmatřiceti zcela nových vlaků, které před časem zakoupil. Jedná se o typ vozidla ze Škody Group, který v různých modifikacích provozují po celé zemi ČD pod názvem RegioPanter. Premiérově vyjedou po elektrifikovaných tratích z Brna v průběhu letošního podzimu.

Jednotky Moravia se odhalily cestujícím

Jednotky si rozhodl pořídit samotný region. „Jsme první kraj v České republice, který si koupil vlastní vlaky. Nahradíme díky tomu staré. Přinese to nesrovnatelný komfort a pohodlí pro cestující,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. „Protože je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodli jsme pro názvy, které k jižní Moravě patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet v třeba Müllerce, Chardonnay nebo Merlotu,“ doplnil. Finanční objem projektu činí 6,651 miliardy Kč bez DPH. Kraj na něj bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, což představuje přibližně 85 % ceny.

Více úložného prostoru
Jedná se o 31 čtyřvozových jednotek se 333 mísy k sezení a šest dvouvozových s kapacitou 146 míst k sezení. Nechybí v nich moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS. Maximální rychlost vlaků je až 160 km/hod. Jednotky jsou vybaveny pohodlnějšími sedadly umístěnými na canti­levrech, to znamená, že jsou připevněné do boku vozidla. V kombinaci s uchycením sedadel do bočnic tak vznikl nový prostor pro zavazadla nebo případně i koloběžky. Ve vozech je také výrazně větší prostor pro kočárky a kola. 
Na sociálním zařízení je k dispozici přebalovací pult, součástí vozidla jsou odpadkové koše pro větší objem odpadu. Samozřejmostí je klimatizace, wi-fi a zásuvky na 230V i USB porty. Nově je řešen informační a kamerový systém. S ohledem na zvýšení bezpečnosti se záběry z různých míst vozidla mohou náhodně promítat do displejů cestujícím i strojvedoucímu. Zajímavostí jsou okna prostupnější pro mobilní signál. Interiér designově dotváří grafické prvky Jihomoravského kraje. Moravie budou rovněž vybaveny přístroji AED (defibrilátory).  
Jednotky pojedou na dvou páteřních linkách – S2 (Křenovice – Sokolnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou – Letovice), S3 (Níhov – Tišnov – Brno hl. n. – Vranovice – Šakvice – Hustopeče / Tišnov – Brno hl. n. – Židlochovice). Prvním dopravcem, který je bude provozovat, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak provoz zajistí dopravce, který vzejde ze soutěže. Servisovat se budou v opravárenské hale ČD v Brně-Maloměřicích. Nyní se čeká na schválení vozů Drážním úřadem. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika