Železničář / Zpravodajství / Jednotky Moravia se odhalily cestujícím
Jednotky Moravia se odhalily cestujícím
16.9.2022 – autor: PETR SLONEK
Jihomoravský kraj oficiálně předvedl na konci srpna první dvě jednotky z celkem sedmatřiceti zcela nových vlaků, které před časem zakoupil. Jedná se o typ vozidla ze Škody Group, který v různých modifikacích provozují po celé zemi ČD pod názvem RegioPanter. Premiérově vyjedou po elektrifikovaných tratích z Brna v průběhu letošního podzimu.

Jednotky si rozhodl pořídit samotný region. „Jsme první kraj v České republice, který si koupil vlastní vlaky. Nahradíme díky tomu staré. Přinese to nesrovnatelný komfort a pohodlí pro cestující,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. „Protože je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodli jsme pro názvy, které k jižní Moravě patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet v třeba Müllerce, Chardonnay nebo Merlotu,“ doplnil. Finanční objem projektu činí 6,651 miliardy Kč bez DPH. Kraj na něj bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, což představuje přibližně 85 % ceny.
Více úložného prostoru
Jedná se o 31 čtyřvozových jednotek se 333 mísy k sezení a šest dvouvozových s kapacitou 146 míst k sezení. Nechybí v nich moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS. Maximální rychlost vlaků je až 160 km/hod. Jednotky jsou vybaveny pohodlnějšími sedadly umístěnými na cantilevrech, to znamená, že jsou připevněné do boku vozidla. V kombinaci s uchycením sedadel do bočnic tak vznikl nový prostor pro zavazadla nebo případně i koloběžky. Ve vozech je také výrazně větší prostor pro kočárky a kola.
Na sociálním zařízení je k dispozici přebalovací pult, součástí vozidla jsou odpadkové koše pro větší objem odpadu. Samozřejmostí je klimatizace, wi-fi a zásuvky na 230V i USB porty. Nově je řešen informační a kamerový systém. S ohledem na zvýšení bezpečnosti se záběry z různých míst vozidla mohou náhodně promítat do displejů cestujícím i strojvedoucímu. Zajímavostí jsou okna prostupnější pro mobilní signál. Interiér designově dotváří grafické prvky Jihomoravského kraje. Moravie budou rovněž vybaveny přístroji AED (defibrilátory).
Jednotky pojedou na dvou páteřních linkách – S2 (Křenovice – Sokolnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou – Letovice), S3 (Níhov – Tišnov – Brno hl. n. – Vranovice – Šakvice – Hustopeče / Tišnov – Brno hl. n. – Židlochovice). Prvním dopravcem, který je bude provozovat, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak provoz zajistí dopravce, který vzejde ze soutěže. Servisovat se budou v opravárenské hale ČD v Brně-Maloměřicích. Nyní se čeká na schválení vozů Drážním úřadem.
Další články této rubriky
V červnu začne oprava poslední části Fantovy budovy
19.4.2025 - Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan GR, za zhruba 438 milionů korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech… »
V depu v Olomouci byla modernizována budova pro strojmistry
18.4.2025 - Několik desítkám zaměstnanců Českých drah OŘOC Východ slouží nově opravená strojmistrovská budova v olomouckém depu. Zhruba sto let stará budova se během roční rekonstrukce kompletně proměnila, a to od suterénu až po střechu.… »
Výhodnější cestování na ČD využívá už 1 500 policistů
15.4.2025 - Úspěšná spolupráce dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku existence. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, v případě potřeby pak pomáhají vlakovému personálu. Zvýhodněné… »