Železničář / Zpravodajství / Jednotky Moravia se odhalily cestujícím
Jednotky Moravia se odhalily cestujícím
16.9.2022 – autor: PETR SLONEK
Jihomoravský kraj oficiálně předvedl na konci srpna první dvě jednotky z celkem sedmatřiceti zcela nových vlaků, které před časem zakoupil. Jedná se o typ vozidla ze Škody Group, který v různých modifikacích provozují po celé zemi ČD pod názvem RegioPanter. Premiérově vyjedou po elektrifikovaných tratích z Brna v průběhu letošního podzimu.
Jednotky si rozhodl pořídit samotný region. „Jsme první kraj v České republice, který si koupil vlastní vlaky. Nahradíme díky tomu staré. Přinese to nesrovnatelný komfort a pohodlí pro cestující,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. „Protože je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodli jsme pro názvy, které k jižní Moravě patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet v třeba Müllerce, Chardonnay nebo Merlotu,“ doplnil. Finanční objem projektu činí 6,651 miliardy Kč bez DPH. Kraj na něj bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, což představuje přibližně 85 % ceny.
Více úložného prostoru
Jedná se o 31 čtyřvozových jednotek se 333 mísy k sezení a šest dvouvozových s kapacitou 146 míst k sezení. Nechybí v nich moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS. Maximální rychlost vlaků je až 160 km/hod. Jednotky jsou vybaveny pohodlnějšími sedadly umístěnými na cantilevrech, to znamená, že jsou připevněné do boku vozidla. V kombinaci s uchycením sedadel do bočnic tak vznikl nový prostor pro zavazadla nebo případně i koloběžky. Ve vozech je také výrazně větší prostor pro kočárky a kola.
Na sociálním zařízení je k dispozici přebalovací pult, součástí vozidla jsou odpadkové koše pro větší objem odpadu. Samozřejmostí je klimatizace, wi-fi a zásuvky na 230V i USB porty. Nově je řešen informační a kamerový systém. S ohledem na zvýšení bezpečnosti se záběry z různých míst vozidla mohou náhodně promítat do displejů cestujícím i strojvedoucímu. Zajímavostí jsou okna prostupnější pro mobilní signál. Interiér designově dotváří grafické prvky Jihomoravského kraje. Moravie budou rovněž vybaveny přístroji AED (defibrilátory).
Jednotky pojedou na dvou páteřních linkách – S2 (Křenovice – Sokolnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou – Letovice), S3 (Níhov – Tišnov – Brno hl. n. – Vranovice – Šakvice – Hustopeče / Tišnov – Brno hl. n. – Židlochovice). Prvním dopravcem, který je bude provozovat, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak provoz zajistí dopravce, který vzejde ze soutěže. Servisovat se budou v opravárenské hale ČD v Brně-Maloměřicích. Nyní se čeká na schválení vozů Drážním úřadem.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »