Železničář / Zpravodajství / Jarní rozkvět ve ZC Velim: dorazil InterPanter i německý rekordman
Jarní rozkvět ve ZC Velim: dorazil InterPanter i německý rekordman
12.8.2015 – autor: DANIEL LOS
Po „zimním spánku“ většiny zákazníků, kdy na Zkušebním centru ve Velimi panoval relativní klid, na jaře ve VUZ konečně začalo být poněkud živěji. Na jednom z nejvytíženějších polygonů pro testování železničních vozidel v Evropě se pod měděnou pavučinou objevilo několik zajímavých přírůstků včetně rekordmana, elektrické jednotky Siemens ICx či zbrusu nové jednotky InterPanter objednané Českými drahami.
Navečer 14. května dorazila nová souprava na zkoušky ve ZC Velim. Tento vlak s sebou přivezl něco výjimečného. Zbrusu nová elektrická jednotka s označením ICx německého výrobce Siemens začala od té chvíle překonávat jeden rekord za druhým. Dvanáctivozová jednotka se 48 nápravami se sice již loni ve Velimi objevila – šlo o 243 metrů dlouhou jednotku Thameslink stejného výrobce – ICx je ale ještě o celých 100 metrů delší, v této konfiguraci měří úctyhodných 346 metrů, její hmotnost je téměř 700 tun v prázdném stavu (tedy bez cestujících) a jmenovitý výkon je maximálně 9.9 MW. Má jediný napájecí systém, a to německý střídavý 15 kV/16⅔ Hz.
ICx disponuje novým konceptem brzdových systémů, který je v odpovědnosti konstruktérů Siemensu. Cílem zkoušek je proto validace brzd do maximální rychlosti 200 km/h, přičemž maximální konstrukční rychlost vlaku je 250 km/h. Hlavní část typových zkoušek je prováděna na domácím zkušebním okruhu ve Wegberg-Wildenrathu.
Brzdové zkoušky se neobejdou bez simulace toho nejdůležitějšího, tedy cestujících. Ve dnech 13.–15. června se proto naložilo 238 tun zátěže do jednotky, což je opět rekordem v historii VUZ. Ani 160 tun, které jsou ve ZC k dispozici, nestačilo k pokrytí tohoto požadavku, a dalších 80 se muselo půjčit od externího dodavatele. Celková hmotnost jednotky se vyšplhala na neuvěřitelných 900 tun. Na druhou stranu je ale nutné říci, že při rozložení této hmotnosti na všech 48 náprav dostaneme hodnotu necelých 19 tun na nápravu, což je méně, než mají například elektrické lokomotivy.
Trvale s německým napětím nad hlavou
Střídavý systém 15 kV/16⅔ Hz, který je typický pro Německo, Rakousko nebo Švýcarsko, se transformuje v tzv. rotačním měniči, jenž je součástí napájecí stanice ZC. Bez něho by nebylo možné tento systém, zejména kvůli třetinové frekvenci oproti klasickému systému 25 kV, poskytovat zákazníkům. Údržbě tohoto rotačního stroje se musí věnovat náležitá pozornost, protože mnohdy je v provozu nepřetržitě 24 hodin denně.
Kromě stroje ICx disponuje tímto napájecím systémem i jednotka Twindexx z produkce německého Bombardieru. První kus, který přijel na konci března ze Švýcarska, doplnil na začátku května druhý z Německa. Bylo poznat, že zkušební program je náročný, protože minimálně v pracovních dnech se prováděly příprava a vlastní zkoušky na obou jednotkách ve třísměnném provozu. Plně využity tak byly obě koleje v hale HPZ II. V ranní a někdy i odpolední směně specialisté prováděli i stacionární ladění a hlavně v noci prováděli jízdní zkoušky, a to nejen na velkém zkušebním okruhu, ale občas paralelně s druhou jednotkou i na malém zkušebním okruhu. Maximální rychlost tohoto stroje je 200 km/h a jmenovitý výkon dosahuje 7,5 MW.
V průběhu zkušebního programu má být testován i zabezpečovací systém ETCS L2. Posledním zástupcem s čistě střídavým napěťovým systémem 15 kV/16⅔ Hz je elektrická jednotka z rozsáhlé rodiny spolehlivých vozidel Coradia Continental německého výrobce Alstom. Oproti předchozím dvěma vysokorychlostním vozidlům má rychlost „pouze“ 160 km/h a výkon 2,9 MW, ale vzhledem k účelu použití v regionální dopravě je to naprosto dostačující. Do Velimi na okruh dorazila 4. června, aby se ve velice náročném třítýdenním programu podrobila zejména trakčním, brzdovým a hlukovým zkouškám. Specialisté Alstomu ve spolupráci s dvorním vykonavatelem brzdových zkoušek DB Systemtechnik ověřovali funkci protismyku v různých stavech ložení.
Aktuálně nese označení BR 1440, ve ZC Velim byla zkoušena pětivozová verze o délce 90 metrů, ale vyráběna je i ve třívozové variantě. Provozovatelem je německý dopravce VMS GbmH, který zajišťuje regionální dopravu v německém regionu Mittelsachsen v okolí města Chemnitz. Cestující by se těmito jednotkami měli svézt již v roce 2016. Po úspěšném vykonání všech plánovaných zkoušek odjela ze ZC 1. července.
Lokomotivy a veletrhy
V lichých letech je zvykem prezentovat produkty a služby na mnichovském veletrhu Transport & Logistic nebo na gdaňském veletrhu TRAKO, v sudých letech je to pak turínský Expo Ferroviaria a berlínský InnoTrans. Každoročně se v polovině června koná česká obdoba posledně jmenovaného, ostravský veletrh Czech Raildays. A rozhodně to již není jen s účastí firem střední a východní Evropy. Stále více chtějí vozidla vystavovat i takové firmy jako Siemens a Bombardier, protože cítí potenciál u nákladních dopravců. Proto ze ZC odjely do Ostravy i lokomotivy Siemens Vectron DE a Bombardier Traxx 187.003. Motorový Vectron opustil šestičlennou rodinu a do Velimi se po veletrhu již nevrátil.
Ve druhé polovině května odjela na několik dní i střídavá verze Vectronu 193.930, aby se zúčastnila prezentace Siemensu v rámci mezinárodní konference Customer Conference Locomotives 2015 v polském Gdaňsku. Zbývající členy rodiny Siemens doplnil 20. června nejprve Vectron MS 193.822, který se vrátil po několikaměsíčních testech v Bulharsku a Rumunsku. Na konci června byla rodina šesti Vectronů ještě rozšířena o staršího předchůdce, lokomotivu ES64F4, konkrétně šlo o stroj 189.017.
Ani Bombardier nezůstal pozadu. Od začátku května pokračovaly ve zkouškách dvě lokomotivy Traxx F160 AC3 LM 187.002 a 003, s nimiž jako pomocná zůstává stále Traxx P160 AC2 146.552 patřící DB Fernverkehr. V polovině května se k nim přidal ještě stroj 187.001, který přijel z Kasselu, a do ZC Velim byl přepraven společně s jednotkou ICx.
Znovuzrození legendy
Měla být symbolem síly a českého umu, přesto se této nejvýkonnější motorové lokomotivy vyrobily pouhopouhé dva kusy. Nasazení do pravidelného provozu se nedočkala a i přes velkou snahu skupiny nadšenců začaly oba prototypy postupně chátrat. Řeč je o lokomotivě T 499.0, nazývané díky reflektoru pod čelními skly kabiny strojvedoucího Kyklop.
Dobrý nápad doplněný poctivou dílenskou prací s podporou nemalých finančních prostředků pomohl dostat tuto lokomotivu zpět na koleje. A tak dne 6. května mohl stroj T 499.0002 jakoby znovuzrozený opustit symbolicky výrobní halu a vyjet v obnovené premiéře na zkušební jízdu svou maximální rychlostí 140 km/h. Ani déšť, který po velkou část této slavnosti skrápěl téměř 200 účastníků z řad novinářů, odborné veřejnosti a pozvaných významných hostů, nezkazil celkový dojem z akce a nezbývalo, než této legendě zatleskat a popřát mnoho šťastných kilometrů.
Křest nového InterPantera
To skutečnou premiéru si odbylo o poznání novější a modernější vozidlo – elektrická jednotka 10Ev (ř. 660 ČD), kterou vyrobila ostravská Škoda Vagonka. Na první pohled je k nerozeznání od tvarově podobných jednotek řad 440, 640 nebo 650, pro které se u ČD vžilo označení RegioPanter a které již vozí v pravidelném provozu cestující v polovině krajů ČR. Jednotka řady 660 je ale určena pro dálkovou dopravu, čemuž je uzpůsoben počet nástupních dveří, oddělení prostoru pro cestující od nástupního prostoru a uspořádání prostoru pro cestující, zejména řešení míst pro objemnější zavazadla. České dráhy objednaly 14 jednotek, ty se vyrábějí ve tří- a pětivozové verzi. Souprava dostala jméno InterPanter.
Právě prototyp pětivozové jednotky 660.101 přijel do Velimi navečer 9. června. Technici a specialisté ze Škody Vagonky, Škody Transportation, Škody Electric a další dodavatelé začali ihned s oživováním jednotky, aby byla připravena na slavnostní křest, který se uskutečnil v krásný letní den 25. června. Jednotka poté naplno najela na stanovený harmonogram typových zkoušek.
Místo i pro další projekty
Ve druhém červnovém týdnu od 8. do 12. června se ve ZC Velim uskutečnily zkoušky s elektrickou jednotkou typu 7Ev (ř. 650 ČD), zaměřené na interakci mezi vozidlem a vlakovým zabezpečovačem. Na těchto vývojových zkouškách se kromě plzeňské Škody Transportation (výrobce elektrické jednotky) a AŽD (výrobce VZ), podíleli rovněž specialisté ZL VUZ (měření EMC). Použitá jednotka 650 001 vykonala i zkušební jízdu na trati SŽDC mezi Kolínem a Lysou nad Labem.
Převahu zástupců holdingu Škoda podtrhuje šumperská Pars nova, která v červnu provedla zkušební jízdy dvou lokomotiv 109E (ř. 380 ČD) po provedení vyvazovacích oprav. Nejprve 1. června byla ke zkouškám přistavena lokomotiva 380.019-0, v neděli 14. června pak 380.015-8. Obě byly poté převzaty přejímačem ČD, ještě týž den přepraveny do domovského depa a nasazeny zpět do pravidelného provozu.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »