Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Jak se daří CityElefantům na rychlících?

Jak se daří CityElefantům na rychlících?

6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Počínaje druhým dubnovým víkendem mohli cestující v rychlících Praha – Děčín a zpět zaznamenat radikální změnu. Namísto klasické soupravy vedené lokomotivou se na těchto spojích objevují v sobotu a v neděli elektrické jednotky řady 471, známé především z regionální dopravy. Ve srovnání s vozy ze 70. let, produkovanými bývalou východoněmeckou vagonkou v Bautzenu, přináší nasazení těchto jednotek do dálkové dopravy podstatné zvýšení úrovně cestování.

Jak se daří CityElefantům na rychlících?

Možnost nasazení CityElefantů v dálkové dopravě se otevřela s postupným zvýšením počtu dodaných jednotek a nižší turnusovou potřebou o víkendu. Zatímco od pondělí do čtvrtka je z DKV Praha vystavováno na pravidelné výkony 59 CityElefantů (v pátek 60), jejich turnusová potřeba v sobotu a v neděli činila pouze 36, resp. 38. Proto se České dráhy rozhodly využít vozidla řady 471 pro víkendové rychlíky mezi Prahou a Děčínem a posilový rychlík Praha – Třinec a zpět.

CityElefanty přebírají víkendovou zátěž v dálkové dopravě v pátek večer. Výkonem první jednotky je rychlík 784 s odjezdem z Prahy hlavního nádraží v 18.48. Následuje druhá a třetí jednotka na R 786 a nočním R 788. Čtvrtý CityElefant odváží v pátek večer zmiňovaný posilový rychlík 1485 do Třince, aby se jako R 1484 v neděli vrátil do Prahy. V sobotu je všech devět párů rychlíků mezi Prahou a Děčínem čistě v režii řady 471. Z rychlíkového angažmá se jednotky do své domoviny vrátí na nedělních spojích R 785, R 787, respektive R 789. 

Pozor na omezení přepravy jízdních kol

Nezasvěcenému cestujícímu se může zdát, že oproti šestivozovému rychlíku nemůže třídílná (byť dvoupodlažní) jednotka nabídnout dostačující kapacitu. Obsaditelnost CityElefantu však činí 310 sedících osob, zatímco klasická šestivozová souprava ve složení 1x A, 1x BDs, 4x B nabídne 334 míst. Rozdíl je tedy prakticky zanedbatelný. Větší handicap však panuje v kapacitě pro přepravu jízdních kol (papírově 15 versus 12 v neprospěch CityElefantů) a kvůli absenci služebního oddílu u CityElefantů také ve způsobu přepravy. Víkendové spoje vedené těmito jednotkami nedisponují službou úschova během přepravy a cykloturisté musí počítat se zjednodušenou přepravou bicyklů. Některé vlakové čety už problém zaznamenaly, např. u spoje R 772.

„Zkušenosti hovoří o tom, že v jednotkách 471 je možné přepravit více kol než v zavazadlovém voze řady BDs, a to až v počtu 25–30 kusů. Věříme, že také na rychlíkových spojích i díky prozákaznickému přístupu vlakových čet bude učiněno maximum pro zvládnutí případné zvýšené poptávky. Nicméně i cestující musí počítat s tím, podobně jako ve všech jiných vlacích ČD, že kapacita pro přepravu kol je limitována a že ne vždy se reálně podaří uspokojit všechny zájemce,“ upozorňuje Jiří Ješeta, ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy. 

Chytrý způsob, jak zvýšit kvalitu

Pro mnoho cestujících bude v nadcházejících jarních a hlavně letních měsících výhodou klimatizace, kterou CityElefanty mohou na rozdíl od starých východoněmeckých vozů nabídnout. Mezi další přednosti patří i pohodlnější nástup a výstup a částečná bezbariérovost. Oproti klasickému rychlíku tu ale chybí prostory pro větší zavazadla (která se v příměstských vlacích tolik nevyskytují), což se ale dá při dobré vůli a s pomocí vlakových čet vyřešit. Každopádně pravidelné nasazení CityElefantů v dálkové dopravě představuje relativně jednoduchý a chytrý způsob, jak zvýšit kvalitu některých tuzemských spojů efektivnějším využitím dostupných vozidel.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1.5

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika