Železničář / Zpravodajství / ILCAD se zaměřil na nepozornost
ILCAD se zaměřil na nepozornost
19.7.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Na železničních přejezdech se za prvních pět měsíců roku stalo 66 nehod. To představuje v meziročním srovnání třetinové navýšení. O život při nich přišlo 15 lidí. Na tyto tragédie už před časem zareagovala Mezinárodní železniční unie (UIC) a iniciovala vznik Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD. Správa železnic pak v rámci kampaně každý rok připomíná, jak se mají řidiči při projíždění přejezdů chovat a jaké jsou následky střetů.
Jeden mrtvý, dva těžce a jeden lehce zraněný člověk. To je bilance střetu vlaku s automobilem na železničním přejezdu v pražské Michli. Auto navíc začalo po srážce hořet. Za nehodu může mladý řidič mazdy, který si místo řízení natáčel videa na sociální sítě. Na místo vyrazili záchranáři a hasiči s vyprošťovacím speciálem. Naštěstí však šlo jen o simulaci mimořádné události v rámci preventivní kampaně k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2021 (International Level Crossing Awareness Day) s podtitulem Nepozornost zabíjí.
Správa železnic se letos rozhodla zacílit právě na mladé šoféry. „Na železnici se ročně střetne s vlakem zhruba 45 osob mladších 26 let, většina zraněním podlehne. Jedním z nejčastějších důvodů, proč se tyto nehody stávají, je právě nedostatečná pozornost, u mladých lidí často vyvolaná používáním mobilního telefonu,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „I kdyby tato preventivní kampaň zachránila byť jen jediný život, má smysl.“ Střetu s autem nebo jinou překážkou na přejezdu strojvedoucí obvykle nemá šanci zabránit. Například rychlík jedoucí rychlostí 160 km/h po spuštění rychlobrzdy ujede až do úplného zastavení podle údajů Správy železnic dalších 1 600 metrů. Následky jsou většinou tragické.
Správa železnic chce svou každoroční účastí na této celosvětové bezpečnostní akci upozornit řidiče na správné chování na přejezdech. ILCAD však vznikl z iniciativy UIC a správce infrastruktury akci každý rok prezentuje v areálu Českých drah, v Oblastním centru údržby Střed Praha jih. Smyslem kampaně je minimalizovat nehody s fatálními důsledky. Loni se na přejezdech stalo 143 střetů, což je o 22 méně než v předchozím roce.
Investice do zlepšení
Letos Správa železnic rekonstruuje na 200 přejezdů za téměř 2 miliardy korun a na většině se bezpečnost ještě zvýší, například 40 přejezdů dostane ke světelné signalizaci závory. Ty se budou instalovat i na dalších 30 místech, která jsou zabezpečená pouze výstražnými kříži. Na železnici je téměř 8 000 přejezdů. Víc než polovina světelnou signalizaci nemá.
Další články této rubriky
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »