Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / ILCAD 2019 upozornil na chyby profesionálů

ILCAD 2019 upozornil na chyby profesionálů

8.7.2019 – autor: JOSEF HOLEK

SŽDC za loňský rok eviduje na železničních přejezdech více než 150 nehod. Tragické následky nedávno ukázala simulovaná srážka vlaku s dodávkou v areálu pražského Oblastního centra údržby Střed Českých drah v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2019. Letošní ročník byl zaměřen na profesionální řidiče.

ILCAD 2019 upozornil na chyby profesionálů

Tragicky skončila na začátku června srážka vlaku s dodávkou na železničním přejezdu v pražské Michli. Při nehodě zahynul spolujezdec, řidič byl s těžkým zraněním převezen do nemocnice. Provoz na trati byl na několik desítek minut uzavřen. Na místo okamžitě vyrazily složky Integrovaného záchranného systému.

Asi takto by vypadal úvod zprávy o skutečné mimořádné události. V tomto případě však naštěstí šlo o simulovanou srážku, kterou připravila Správa železniční dopravní cesty v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2019. Zároveň tím upozornila, že každý rok dojde na přejezdech k více než 150 „mimořádkám“ i přesto, že do zabezpečení úrovňových křížení průběžně investuje stovky milionů korun. „Mezi viníky nehod na železničních přejezdech nechybějí ani řidiči z povolání. Letošní ILCAD se proto nese v duchu hesla Nejdůležitější stop mého profesionálního života,“ upřesnil Pavel Tesař, mluvčí SŽDC. Akce se odehrála v areálu pražského Oblastního centra údržby Střed Českých drah.

Smutné statistiky

K obdobným situacím dochází na české železnici v průměru téměř každý druhý den. Jen za loňský rok zaznamenala SŽDC 154 střetnutí na přejezdech, která si vyžádala 32 lidských životů a 69 zraněných. Příznivé nejsou ani statistiky za prvních pět měsíců letošního roku. Do konce května se stalo už 72 srážek s bilancí 11 mrtvých a 25 zraněných. 

SŽDC míní, že za mimořádnými událostmi obvykle stojí šoféři, kteří nedodržují jasně stanovená pravidla silničního provozu. „Přestože na vyšší zabezpečení přejezdů vynakládáme ročně stovky milionů korun, střetnutí s vlaky neubývá. Řidiči hazardují nejen s vlastním životem, ale i s životy spolujezdců. Navíc tímto nezodpovědným chováním ohrožují cestující ve vlacích,“ upozornil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. I letos správa investuje do instalace přejezdového zabezpečovacího zařízení na místech, kde byly dosud pouze výstražné kříže, nebo k doplnění světelné a zvukové signalizace závorami. „Kromě toho manažer infrastruktury ruší málo využívané přejezdy, u těch nejvytíženějších naopak připravuje výstavbu mimoúrovňových křížení,“ doplnil Tesař.

Na prevenci myslí i ČD

Prevenci se věnují i České dráhy ve spolupráci se SŽDC a ČD Cargo, resp. jejich projekt Preventivní vlak bezpečné železnice. Jeho cílem je varovat děti a mladistvé před nebezpečím na železnici a snížit počet nehod a zbytečných neštěstí. Preventivní vlak je součástí společenské odpovědnosti národního dopravce. Vše se odehrává v prostorách speciálně upravených vozů. Žáci a studenti navštíví  Kinovůz, kde je promítnut hraný dokumentu „To nedáš! 2“. Druhým stanovištěm je konferenční vůz, kde má přednášku vyšetřovatel ČD nebo SŽDC a návštěvníci si zde také prohlíží fotografie a krátká videa z opravdových nehod. Na posledním stanovišti pak čekají drážní hasiči SŽDC, kteří předvádí ukázky své práce včetně poskytnutí první pomoci.

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika