Železničář / Zpravodajství / Historická změna: pravostranný provoz na Ferdinandce
Historická změna: pravostranný provoz na Ferdinandce
6.12.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Po 140 letech levostranného provozu se 9. prosince, s přechodem na nový jízdní řád, zavádí pravostranný provoz vlaků na tzv. Ferdinandově dráze v úseku Břeclav – Bohumín. Definitivně tak skončí levostranný provoz na domácích tratích a Česká republika tím vypadává ze skupiny států, mezi které ještě patří Velká Británie nebo Austrálie. Rakouské spolkové dráhy na trati z Vídně do Bernhardsthalu u hranice s ČR přešly na provoz po pravé straně již letos 6. srpna.
Hlavně nepřebíhejte koleje
Na velkých nádražích (například Břeclav, Hodonín, Přerov či Ostrava-Svinov nebo Ostrava hlavní nádraží) musí cestující dávat větší pozor na informační tabule a hlášení staničního rozhlasu, protože vlaky mohou jezdit k jiným nástupištím, než tomu bylo doposud. Zvýšená pozornost bude třeba na všech železničních zastávkách, kde se až na mimořádnosti bude od 9. prosince nastupovat a vystupovat na odlišných stranách. Pokud si někdo na zastávce na poslední chvíli uvědomí, že stojí špatně, rozhodně by neměl přebíhat na druhé nástupiště přes koleje, protože rychlost některých vlaků dosahuje na Ferdinandce až 160 km/h. Pokus o zkrácení cesty tak může skončit tragicky.
Do kampaně se zapojily pokladní i vlakové čety
Distribuce letáků a plakátů oznamujících přechod Ferdinandky na pravostranný provoz začala u ČD 7. listopadu. Materiály se vydávaly ze zásobovacího centra v České Třebové na základě dohody s manažerem infrastruktury. (Správa železniční dopravní cesty navíc zajišťovala informační kampaň i po své linii.) Letáky ČD formátu DL jsou určeny ke vložení do stojanů na nádražích, zatímco plakáty formátu A3 se vyvěšují ve všech obsazených i neobsazených stanicích a zastávkách. „Od 1. prosince podávají informace o změně směru jízdy osobní pokladní již při nákupu jízdního dokladu u výdejních přepážek. Navíc upozorňují na možná problematická místa v našem obvodu, jako jsou například Záhlinice či Spytihněv,“ vysvětluje přednosta stanice Otrokovice Robert Lukáš.
Vlakové čety informují zákazníky Českých drah o změnách rozhlasem za jízdy. Tam, kde není tato technika k dispozici, podávají ústní informace o jiném směru jízdy a výstupu. „Zvýšenou pozornost věnujeme starším cestujícím nebo lidem se sníženou pohyblivostí. Vlakové čety mají za úkol podávat informace po celý prosinec, protože předpokládáme, že během svátků se po Ferdinandce bude pohybovat řada nahodilých cestujících z ostatních koutů republiky,“ říká Milan Václavík, jeden z moravských šéfů RCVD.
Další články této rubriky
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »
V apce Můj vlak lze koupit i jízdenky IDS Ústeckého kraje
29.1.2025 - České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do mobilní aplikace ČD Můj vlak. V její nové verzi je možné si od 18. prosince zakoupit vybrané jízdenky integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého… »