Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

1.12.2016 – autor: PETR SLONEK

Milovníci historie a retrozážitků si přišli na své. Na koleje se poslední říjnovou středu vrátil prototyp nejrychlejší české dieselové lokomotivy, a to v čele mimořádného dobového expresu Ostravan. Stalo se tak u příležitosti 70. výročí tohoto spoje. České dráhy v rámci oslav vypravily z Prahy do Ostravy unikátní nostalgickou soupravu ve stylu 70. a 80. let.

Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

Vlak tažený nezaměnitelnou lokomotivou Kyklop, která stála v čele expresu Ostravan v polovině 70. let, vyjel z pražského hlavního nádraží v 8:16. Do moravskoslezské metropole dorazil krátce po půl jedné. Nazpět se vydal v 17:51 a do Prahy dorazil ve 22:25. Do retro stylu byla „oděna“ nejen souprava, ale ve stejném duchu se podávalo také občerstvení. Ke snídani si cestující mohli dopřát míchaná vejce na cibulce s pečivem nebo tradiční český párek s hořčicí. Menu k večeři se skládalo z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu.

Nechyběl vekslák ani pionýrky

Dobovou atmosféru umocnila opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva Kyklop. Fanoušci železnice a techniky díky tomu měli jedinečnou příležitost vrátit se v čase o 40 let zpět a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. Atmosféru ve vlaku podtrhovala i reprodukce Železničáře z roku 1975 a také scénky, které maximálně ilustrovaly dobu. Jednou z nich byl zásah příslušníků Ozbrojené ochrany železnic, kteří nakonec úspěšně eliminovali podvratnou činnost veksláka pokoutně nabízejícího tuzexové poukázky ve vlaku. U takto slavnostní akce nemohly chybět ani pionýrky.

Na účastníky akce v Ostravě čekala prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice. Jedná se o unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu se odehrávají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.

Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak Ostravan, letos slaví 70 let provozu. Na trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Cesta Ostravanu trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých pět hodin. Dnes stejnou trasu zvládají Pendolina za pouhé tři hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

VUZ získal další kvalifikační pověření VUZ získal další kvalifikační pověření

28.11.2022 - VUZ Slovakia, 100% dceřiná společnost Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), získala další klíčové kvalifikační pověření. Jedná se o „Rozhodnutie o poverení právnickej osoby posudzovaním zhody subsystémov železničného… »

Provoz na IV. koridoru se řídí z nového sálu v CDP Praha Provoz na IV. koridoru se řídí z nového sálu v CDP Praha

22.11.2022 - Pražské Centrální dispečerské pracoviště (CDP) Správy železnic zprovoznilo v budově na Balabence nový dispečerský sál pro obsluhu části 4. tranzitního železničního koridoru. Momentálně slouží k dálkovému ovládání provozu… »

U Račiněvsi vznikla Wintonova alej, sázející přivezly České dráhyU Račiněvsi vznikla Wintonova alej, sázející přivezly České dráhy

20.11.2022 - Na výročí republiky byla v podřipské Račiněvsi vysazena Alej sira Nicholase Wintona. Připomíná člověka, který ve vší skromnosti a neokázalosti dokázal v roce 1939 před zvůlí nacistického režimu zachránit z Československa 669… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika